Flytormbunke! Helt klart en suverän och snabbväxande näringsexportör som inte heller alltid begränsas av vattnets CO2-halt eftersom ovansidorna av en del blad ligger i ovan vattenytan.
Av samma andledning har jag framgångsrikt provat flera landväxter var rotsystem jag låtit växa ner i akvarievattnet. Gullranka brukar funka bra (
http://www.odla.nu/artiklar/gullranka-050112.shtml). Ta en stickling och stick ner en bit i vattnet. Bladen skall vara ovan vattenytan. Rotsystemet kommer att utvecklas kraftigt under vattnet. Jag tycker det kan vara mycket dekorativt i akvarium och blir också en suverän yngelgömma. Om man jämför vikten av en gullranka med en akvarieväxt borde det vara så att gullrankan tar upp betydligt mer näringsämnen - biomassan för en gullranka är många gånger högre än för de flesta vattenväxter.
Jag har dessutom mangroveplantor i mitt räkakvarium. De används i USA ofta som näringsexportörer i saltvattensakvarium men går utmärkt även i sötvatten. Jag tycker de är mycket snygga både under och över vattnet. Mangroveplantorna kräver dock att det finns en öppning så att de kan växa rakt upp ur akvariet. (Skicka ett PM om du är intresserad av mangroveplantor. Jag vet att det kommer auktioneras ut sådana vid Malmö Akvarieförenings auktion den 3e mars.)
För gullranka och andra klätterväxter räcker det att man har ett avskuret hörn på täckglaset för att rotsystemet ska komma ner i vattnet.
EDIT: Ola hann före med kommentaren om CO2. Jag skriver för långsamt... Papyrus är ett utmärkt förslag, jag hade sådan i mitt klockgrode och killi-akvaterrarium och det fungerade fint. De kräver dock mycket ljus.