HakanM
Jag har länge fantiserat om möjligheten till odling av akvariefisk i nätkasse utomhus
i ett vattendrag. Iden går ut på att få fram ungefär tusen yngel i Mars. Efter ca 2-3 månaders
inomhusvistelse med artemia o annat gott så flyttas de ut. En nätkasse på
sådär 3000 liter ( 3 x 1 x 1 )m står då redo att ta emot dem. Här i Norrbotten så
är perioden med vattentemp mellan 10- 20 grader ca 10-12 veckor.
Utfodringen skulle då ske med foderautomat + manuell utfodring.
Vi kan anta här att nödvändiga tillstånd från kommun,länstyrelse och markägare finns.
Frågan är då vilka arter skulle vara lämpliga ?. dvs som har tillväxt (snabb) under med låg temp. De arter jag funderat på är svärdbärare, praktbarb, kardinalfisk eller
Ca-ciklider. Hur mycket skulle de då växa under 12 veckor i det ”fria” med oberänsat med
foder?. Skriv vad ni tror om detta. Håll med om att det vore kul att kränga 1000 fiskar
av god storlek lagom till tiden då affärerna fyller på förråden efter sommaren uppfödda
till ”låg” kostnad.
wracker
ja du, inget är omöjligt. posta vidare om instinkten håller ;)
Kalle-Maja
Kul idé.
imported
Natalciklid borde funka de lär tåla temp på ner till 8 grader
Gabbi
HåkanM Håll med om att det vore kul att kränga 1000 fiskar
av god storlek lagom till tiden då affärerna fyller på förråden efter sommaren uppfödda
till ”låg” kostnad.
Isåfall måste du ju välja en fisk som affärerna kan köpa in lite större mängder av, om du vill avyttra dem mer eller mindre i samband med att utomhusperioden tar slut. Då tex guppy eller någon lättsåld barb. Då kan du sälja 50 i stöten och behöver bara besöka 20 affärer med kapacitet att köpa in så många fiskar. Väljer du någon ciklid hamnar antalet som normalbutiken kan köpa in på 10-20 st och då måste du hitta 50-100 villiga butiker.
Har du bra kontakt med en grossist är det en snabbbare väg att gå såklart, men då sjunker även priset.
Alexander-Ylipaa
Tilapia mossambicue!
Wilhelm
Alexander YlipääTilapia mossambicue!
:) :) :)
Tony
Natalciklid, Tilapia mossambique och Oreochromis mossambicus är väl namnen på samma osäljbara men trevliga ciklid? ;)
Jag testade för övrigt ett gäng sådana i dammen för ett par år sedan. Jag trodde i min enfald att 8 timmars inkoppning skulle räcka för att utjämna temp från 17 grader till dammens 8-9 grader, men icke sa nicke. Skall man flytta ut dem får man nog snällt ställa en stor plastbalja som får sänka tempen själv under ett par dygn eller så.
Mike_Noren
Är det så kallt som 8-9 kan det hända att ingen invänjning i världen hjälper... Det är precis på gränsen till vad de alls kan greja. Jag skulle nog inte försöka förrän temperaturen är över 15.
PatrikMalmo
Klurar lite på sjukdomar bara. Du kanske får ha firrarna i karantän innan du kan kränga dem, det finns en hel del mysko grejer i moder natur som kan ställa till det när firrarna väl kommer in i ett mindre utrymme. Personligen hade jag dragit mig för att köpa fisk odlad i naturen om de inte hade varit i karantän. Odling utomhus under mer kontrollerade former är jag däremot inte tveksam till.
Praktbarb och kardinalfisk hade jag testat. De grannaste Praktbarber jag sett hade gått i utomhusdamm. Ynglade av sig som ogräs.
Hilsen,
P
Gabbi
Alexander YlipääTilapia mossambicue!
Ja, den säljer man ju lätt tusn stycken av! ;)
Alexander-Ylipaa
GabbiJa, den säljer man ju lätt tusn stycken av! ;)
Hehe, glömde ;) - gubben :)
Daniel-Hard
eller oxå flyttar du till asien;) . Billigt, fint väder, gott ris och varmt vatten.
Mans
Ett problem är väl också att med så låg vattentemperatur så blir fiskens ämnesomsättning låg och tillväxten ganska långsam. Idén fungerar nog bättre i södra Sverige med en längre period av hyfsat varmt vatten.
HakanM
Ja en av huvudfrågorna är väl vilken tillväxt man får vid låga temperaturer.
Är den tillräcklig för att under 10-12 veckor nå lämplig storlek??.
Annars är väl valet av arter lätt om de skall krängas. Sebrafisk,praktbarb,guldbarb
eller svärbärare. De är väl storsäljarna som klarar låg temp eller ??.
matereo
PatrikMalmoKlurar lite på sjukdomar bara. Du kanske får ha firrarna i karantän innan du kan kränga dem, det finns en hel del mysko grejer i moder natur som kan ställa till det när firrarna väl kommer in i ett mindre utrymme. Personligen hade jag dragit mig för att köpa fisk odlad i naturen om de inte hade varit i karantän. Odling utomhus under mer kontrollerade former är jag däremot inte tveksam till.
Praktbarb och kardinalfisk hade jag testat. De grannaste Praktbarber jag sett hade gått i utomhusdamm. Ynglade av sig som ogräs.
Hilsen,
P
Texas ciklid vet jag en som hade i sin fontän damm över sommarmånaderna och in på hösten... Skriv mer om hur det går senare!
matereo
PatrikMalmoKlurar lite på sjukdomar bara. Du kanske får ha firrarna i karantän innan du kan kränga dem, det finns en hel del mysko grejer i moder natur som kan ställa till det när firrarna väl kommer in i ett mindre utrymme. Personligen hade jag dragit mig för att köpa fisk odlad i naturen om de inte hade varit i karantän. Odling utomhus under mer kontrollerade former är jag däremot inte tveksam till.
Hilsen,
P
Texas-ciklid vet jag en som hade i sin fontän-damm över sommarmånaderna och in på hösten... Skriv mer om hur det går senare!
Mike_Noren
Andra köldtåliga det nog går att sälja hyfsade antal av är Microrasbora erythromicron, vanlig kardinalfisk & dvärgkardinalfisk, diverse småräkor från Japan och Taiwan, Corydoras hastatus & paleatus...
Det är subtropiska arter med cirka samma temperaturtolerans som guldfisk; de överlever alla *åtminstone* ned till 4-5 graders vattentemperatur, men slutar äta vid 10 grader, och tillväxt för alla de här får man nog bara när temperaturen ligger över 15.
Finns lite ovanligare & antagligen svårsåldare men också intressantare fiskar som skulle kunna tänkas funka, t.ex. Scleromystax barbatus och vitkindad goby.
Ola-Svensson
Vad ar det for vattendrag du skriver om? Om det har kontakt med ett vattendrag med fisk i sa ar det bara att stryka iden. Av goda orsaker finns det inte en enda mojlighet att du kan fa tillstand att satta ut exotisk fisk, sarskilt inte om de ska vara koldtaliga. Karpfiskar ar man sarskilt harda mot (pga spring viremia of carp).
Om det ar en damm utan kontakt med ovriga vattendrag sa ar guldfisk och koikarp fiskarna som kanns mest sjalvklara. Fiskar som bitterling och kardinalfisk skriker kanske inte akvarieaffarerna efter.
Mike_Noren
Oj! Ja, Ola har alldeles rätt, sätt för guds skull inte ut fisk i annat än trädgårdsdammar (som förstås inte får ha kontakt med något annat vattendrag)!