Crenicichla Är det någon som kan tipsa mig om L-malar som äter både gröna och bruna alger? Har ett 540 kar som jag tänkte slänga i 3-5 sugmalar i och funderar lite på om det finns en allaround mal som äter både grönt och brunt..? MVH Kristofer
Mattilohela det funkar med alla skulle jag tro Hypostomus Plecostomus är också en som är bra algätare ibörjan allafall sedan när dom blir stora så inte direkt alger som passa dom då vill ha räkmix då allafall mina som jag har och som Tony skriver ancistrusen
Crenicichla Hade faktiskt ingen aning om att Ancistrus åt bruna alger :o utan fått för mig att de var ngn speciell Peckoltia art som åt dem.. Hade iaf tankarna åt 2st Hypancistrus Zebra och 3st Ancistrus L183 Har en kännsla av att det skulle kunna vara lagom för att bli av med lite alger.. Låter det som en bra mix av algätare? Tack för era svar hittills Kristofer
Mattilohela om du har sådana bruna så är det nog ingen av malarna som är så intresserade av det men det finns crossocheilus siamensis Siamesisk algätare är ju ingen L-mal men dom är helt bäst på dom älgerna efter har råkat ut för den fin alg arten ;)
drd Får du en zebra plecko att käka brunalger så ska du få ett valfritt mc donaldsmål av mig :) Dom käkar inte alger för 5 öre kan jag tala om för dig. Men för all del lycka till.....hehe
drd Decimusok jag har fått tofs alger.. :(! vad för mal kan ni rekomendera då? Segelfensplecko eller växtnäring och mer ljus ;)
Decimus segelfenspleckp är redan avbockad.. den jag hade låg bara under en sten å väntade på räkmix...*-) mer ljus säger du, vad menar du då? jaghar ett"färgrör" och ett "växt rör" vad för ljus bör jag ha ? sen har jag diskus de gillar inte ljus så mkt... har funderat på att införskaffa flytande växter...
blackened Andmat kan vara en bra idé! Ger ett dunkelt och snyggt ljus om du håller efter det lite lagom. Det lär inte växa mkt alger i burken om du kör med andmat iaf. Nackdelen är att du inte får bort det sen ;)
Crenicichla I mitt fall så har jag 2st lysrör som ger betydligt mycket mer ljus än vad jag har i mitt 90l kar utan alger. Jag göder växterna ungerfär varannan vecka med Ferrogan. Till saken hör att karet är ganska ny startat de har vart igång i 3v och har redan mer alger än mitt andra som vart i drift i 1år.. Vet inte om nya kar har lättare för att få alger? MVH Kristofer
drenner när jag hade min gibbiceps på medicinering så blev mitt kar nästan fullt med alger bla bruna tog en natt sen var det borta när han var tillbaka:D , dock så tar den bara plats för man ser den aldrig:(
Lutt CrenicichlaHade faktiskt ingen aning om att Ancistrus åt bruna alger :o utan fått för mig att de var ngn speciell Peckoltia art som åt dem.. Hade iaf tankarna åt 2st Hypancistrus Zebra och 3st Ancistrus L183 Har en kännsla av att det skulle kunna vara lagom för att bli av med lite alger.. Låter det som en bra mix av algätare? Tack för era svar hittills Kristofer kan även säga att peckoltior bojkottar alger