johan erikssonJag är sugen att försöka göra en modul med pur-skum. Som jag förstått är det bästa att använda 2-komponentsskum men vilket skum ska man använda? Vad ska det stå på produkten om man ska våga använda den? Sen har jag inte riktigt fått klart för mig vilken sorts färg man kan måla modulen med efteråt, går det med samma sort figment som ni använt i betongmodulerna?
Hej Johan!
Jag har också funderat på PUR-skum. Anledningarna till att jag tvekar är dels att det blir så stora luftbubblor så det kan bli svårt att få en bra, "stenig" yta (vet inte om det är samma med tvåkomponents), dels det du skriver om färgen och dels att det flyter och måste säkras mot rutor eller botten. Pigmentpulvret måste ju blandas med något, så i så fall skulle man behöva tex. lacka ovanpå PUR-skummet och blanda pigment i lacket.
När jag talade med han på
KompositFabriken så höll han med om att PUR-skum antagligen inte var rätt produkt för detta, eftersom den just skummar. Tvåkomponents PUR-lim däremot, som också expanderar men inte i lika hög grad skulle passa om man använder den tillsammans med ett fyllnadsmaterial, tex. sand. Då skulle man också kunna blanda pigment direkt i ett sista lager lim.
Jag vet heller inte hur man ska kunna vara säker på att en produkt är ok för fiskarna. Därför har jag bestämt mej för att tills vidare hålla mej till material som andra redan har prövat, dvs. husfix/betong, frigolit och pigmentpulver. Dessa "fattigmansmoduler" har dessutom en annan fördel som jag gillar - de blir billiga!
Var har du läst om att använda tvåkomponents PUR-skum till moduler?