Inte för att vara grining, men tycker den mer ser ut som just en Brasilensis.. Iofs. så är ju Iporagensis och Barsiliensis innom samma komplex.
men jag har fått för mig att Iporagenis har mer rött i sig och att de blå iriserande fjällen är kraktristiskt för just Brasiliensis..
Oavsett så har du en himmla grann fisk :)
Iporangensis och Brasiliensis är nog samma sak, Brasiliensis. Efter vad jag har förstått så fångas Iporangensis i Rio Juquia (enligt Die buntbarsce amerikas band 3, stawikowski/werner), så det är väl bara att betrakta som ett handelsnamn. Vad det gälelr de iriserande fjällen så beror det mycket på ljuset också hur de ser ut. Mina lysrör plockar fram mer blått/grönt än rött på fisken. Något som jag borde ha justerat när jag tar fram bilden sen.
Hur man tar såna bilder?
2 slavblixtar på täckglaset, samt ett 20 år gammalt småskadat makroobjektiv på kameran.
Slavblixtarna är för att få till tillräckligt med ljus utan att för den skull blända fisken helt och hållet, på det sätter kan jag frysa fisken och samtidigt få ett rejält skärpedjup så att hela fisken är i fokus. Jag brukar få slutartider på 1/200 sek vid iso 200 och bländare 8 till 11.