Jonas tjenare sydamerikaner =)
Jo nu är det faktiskt såhär att min nya studentlya på 25 kvadratmeter inte riktigt tillåter mig att ha mitt 540liters akvarium med malawi. Så jag vill ju ha någon form av liv här hemma och eftersom jag och krukväxter inte är den bästa kombinationen tänkte jag att ett 80liters akvarium hade ju vart helschysst. Men vilka ciklider skall jag ha?
Jag har redan bestämt mig för ett gäng rödmunstetror och några pansarmalar, troligtvis fläckig eller schwartzii, men när det gäller ciklider kan jag inte bestämma mig. Så ge mig förslag på någon form av dvärgciklid som går att få tag på i malmö (de får gärna vara i rimlig prisnivå också, student som man är får man tänka på utgifterna) =)
Hej Jonas!
Long time no se!
25 m2, då får du ju in hur mycket akvarium som helst!
Akvarietjänst är ju alltid en bra butik för dvärgciklider. Där hittar du ju förstås lite av varje. Jag var på Zoocity strax efter öppningen och de hade också ett rätt intressant sortiment. Besök båda butikerna, där finns säkert något av intresse.
Själv är jag inte så förtjust i Apistogramma, jag tycker de är lite känsliga och mest snygga när de är på lekhumör. Mitt förslag är väl någon Laetacara eller fjärilsciklider. Fjärilsciklider är ju grymt snygga vilket jag vill minnas att du också tycker. De går biotopmässigt väldigt väl ihop med rödmunnstetror också. I princip finns de i på samma lokaler.
Bågfencikliderna är ju också snygga, speciellt den bruna.
lycka till!
mvh
olof