Hehe ja det får man ju säga, de växer minstsagt ojämnt :P
Men snygga var de..
Tack, de ÄR faktiskt snygga;):)!
Men bilden är inte speciellt rättvis då jag blev tvungen att smyga mig på dem snett ovanifrån för att de inte skulle skingras, vilket bidrog lite till att "platta till" dem. Skall försöka ta en bättre bild vid ett senare tillfälle efter ett vattenbyte,med lite bättre ljus och med en putsad ruta...
Angående storleken så vill jag först säga att de absolut inte är fullvuxna ännu samt att jag från början köpte fyra individer där hanen var den största och honan den minsta, det har varit mkt lek sedan de inhandlades och det har såklart ochså bidragit till storleksskillnaden då hanen är ett riktigt matvrak och honan i princip aldrig lämnar ägg/yngel för att äta. Snart dags att dela på dem en period kanske så att hon kan komma ikapp lite men efter att ha haft ett flertal hantelciklider under 22 år kan jag säga att storleken faktiskt kan variera ganska mkt mellan olika individer livet ut. Min erfarenhet säger att denna hane blir närmare 25 cm medans honan knappt lär kunna uppnå 15 cm. Alltså främst en fråga om stor resp liten individ, men visst ser de lite omaka ut! Det "andra paret" som förövrigt var svarta var mer normala och jämnstora men fixade överraskande nog inte konkurensen från "jättehanen" men lämnade avkomma som jag sparat en del av, bilder på dem kan ochså skickas vid intresse.
Förresten, riktigt intressanta de där "lipsen" Crenicichla!
Mvh/Andreas.