HåkanMJag är lite nybörjare på Aulonocara. Jag har bara stuantgranti ussiya. Den är väldigt
lugn, ja tom blyg skulle jag vilja säga. Min kompis har ett par eureka och där
är hanen minst sagt bufflig både mot honan och övriga invånare. Hur är graden av
"fredlighet" mellan olika aulonocaror ?. I litteraturen beskrivs de ju oftast som
fredliga men det jag sett av eurekans beteende har fått mig att tvivla lite
Jag kör ett renodlat Aulonocara-kar 450L:
2+2 Aul Röd Rubin
3+7 Aul Koningsi
1+3 Aul Maulana
1+1 Aul Jacobfreibergi
1+2 Aul sp Firefish
1+1 Aul Eureka
2 malar
Lugn och frid råder i karet, inga strykfiskar bakom pumpen eller fiskar med trasiga fenor.
Jacobfreibergi hanen är kung i karet pga sin storlek (15-16cm) men är för den sakens skull inte aggressiv. Röd rubin hanarna är klart ettrigast och vill inte att någon annan hane kommer för nära. Koningsi-hanarna turas om att vara herre på täppan inbördes, struntar i dom övriga hanarna.
Jag tror att om man kör tillräckligt många Aulonocaror i ett kar så jämnar ev. aggressioner ut sig. Skulle inte tro att det fungerar bra med 2+2 Röd Rubin ensamma i ett kar med Mbuna, det är absolut en hane för mycket. Rubinen kan vara stygg inbördes. Om man blandar lite som jag gjort så får man flera hanar som färgar ut och blir riktigt snygga. Kör man bara en variant så blir det i regel bara en hane som blir vass, resten blekare.
Hade tills för några veckor sedan ett tiotal Synodontis Petricola i samma kar men märkte på Aulonocarorna att dom inte riktigt trivdes med dom überaktiva malarna.
(Får väl tillägga att inga korsnings-yngel lämnar huset...)