eraserxMkt slöare igentligen vart dom inte, jag matade med ett flingfoder som funkade väldigt bra. Men jag tycker ändå räkmix ger det där lilla extra.
Har kört tropicals mbuna flingor bl.a. Tycker att räkmix känns matigare än flingor. Lite jobbigare å mata upp buken ordentligt med flingor. Då får man nästan slänga i lite varje gång man går förbi karet. Vill få riktigt "bukfylla" på mina firrar! Tycker det känns som dom mår bra utav det. Så länge dom inte blir sjuka d.v.s.
Är det någon fara igentligen o köra varierad kost till sina malawi? Är chansen större att man åker på någon skit än om man bara håller sig till ett foder?
Hej igen Daniel,
OK om ni tycker att räkmixen fungerar bättre än ex. flingor så skall ni fortsätta med det. Dock så skall ni vara medveten om att när ni matar fiskarna så att dom får en annan kroppsform med olika foder "bukfylla" så måste det bero på mängden av foder ni använder. Och det är klart att detta även påverkar vattenvärden etc. för allt måste ju komma ut som avföring.
Jag har hållt på många år med Malawi och dom gånger som fisk har dött beror ofta på att jag har inte haft riktigt koll på mängden mat som läggs i. Vi alla vet att malawiciklider kan äta för mycket och bli sjuka eller i värsta fall dö av det. Dom dör väldigt sällan av för lite mat.
Varierande kost är nog ingen nackdel så länge fisken är van med dom olika fodersorter. Jag själv använder Aquatic Nature Excel + Basic 50/50 och det är precis som räkmix måste vara försiktig och inte övermata.
Daniel, jag påstår inte att ni övermatar men blir lite orolig när ni säger att ni gillar riktig "bukfylla".
Hur ofta matar ni dom vuxna?