Tackar för de utförliga svaren!
Om jag förstår dig rätt så när det gäller umbrifera och dovii så är du bara intresserad av en fisk i karet. Tror nog att ett 720 l skulle räcka rätt långt, fast skall du ha dem riktigt stora (>40-45 cm) så är det nog 1500 l som gäller.
Ja jag skulle vilja ha en Umbee som "wet pet" men med tanke på storlek, agressivitet och hur Umbeen jagar så tycker jag inte att det rätt med mindre än 2000 liters akvarium helt fullvuxen. Och om jag har haft en fisk i 2 år så skulle det bära emot att släppa iväg den för att akvariumet är för litet.
Har själv ett lekpar dovii i ett 720 l, de gick förut i mitt stora 3m kar men då de till slut betraktade hela karet som sitt privata så fick jag flytta på dem för att de andra fiskarna skulle klara sig. Efter 12 veckors tillvnänjning har de nu accepterat sitt nya hem och idag fått fram frisimmande yngel.
Dovii skulle vara nästan lika fränt som Umbee men samma problem där. En fullvuxen Dovii blir över 45 cm och ett 720 - BTN bakgrund gör att kurvorna blir lite tajta om man säger så :)
Vad det gäller Zaliosus så ska dom nog hållas i ett litet stim då det är så dom lever på öppet vatten, min erfarenhet är att dom kräver ordentligt stora akvarium för att komma till sin rätt då dom är en snabbsimmande art som är väldigt aggressiv. Jag har inga Zaliosus kvar och vet tyvärr inte vart dom 5 som jag hade finns idag och om dom går att få tag i Sverige.
Aha, då var det ingen lämplig art. Synd dom är väldigt snygga!
Barred Midas är inga problem att få tag i likaså Tetracantha.
Sämst tillväxt av dessa har Tetracanthan..
Skicka mig ett mail så ska vi se vad vi kan göra..
Tackar för svaren! Jag hör av mig
Jag måste också säga att Beast du har inte bara bra fisksmak, du har även en grym hundsmak. Bullmastiff är den absolut snyggaste hunden men tyvärr så ville inte missus ha en såpass stor hund i lägenheten, så jag fick ta en minivariant, en Fransk Bulldog.
Än en gång, tackar !