JockeB wrackersnygga Vieja Argentea Beast! sätt magnus några ggr å det är verkligen en CA jag tycker om. blir det ca nån gång blir det argentea, och förhoppninsvis kanske det finns nån med yngel då.. vilken storlek på akvariet skulle ni rekomendera till ett par argentea och nått par till i samma size? Tackar! Jaa frågan är om du kan ha något mera par ihop med ett Argenteapar....Dom tar stora revir vid lek så jag räknar minst med ett 720 till ett ensamt par så hoppas jag att det räcker, annars så blir det ett 2,5-3m kar till dom..
Ola-Svensson BeastDet låter bra det, då kanske det kan bli lite ordning en gång för all vartefter. Så slipper vi dom EVIGA diskutionerna om släktnamnen:D..Knappast, men det blir kanske mindre okvalificerade gissningar och tyckande den har gangen (Cryptoheros ar sma och leker i grottor = samma slakte). Sedan har dessa fiskar inte "bytt" namn sa ofta som folk tror. Att kalla allt stort och elakt for Nandopsis var aldrig godkant t ex. Namnen i aqualogerna och ciklidboken ar mer eller mindre uppdiktade (vilket de erkanner i aqualogerna). Det finns enligt mig lite olustigheter i traden som jag har svart att acceptera t ex att Archocentrus myrnae och septemfasciatus inte skulle vara narbeslaktade, men det kan ju bero pa att alla sk septemfasciatus som jag sett har varit myrnae.
JockeB Ola SvenssonKnappast, men det blir kanske mindre okvalificerade gissningar och tyckande den har gangen (Cryptoheros ar sma och leker i grottor = samma slakte). Sedan har dessa fiskar inte "bytt" namn sa ofta som folk tror. Att kalla allt stort och elakt for Nandopsis var aldrig godkant t ex. Namnen i aqualogerna och ciklidboken ar mer eller mindre uppdiktade (vilket de erkanner i aqualogerna). Det finns enligt mig lite olustigheter i traden som jag har svart att acceptera t ex att Archocentrus myrnae och septemfasciatus inte skulle vara narbeslaktade, men det kan ju bero pa att alla sk septemfasciatus som jag sett har varit myrnae. Hmm, i vilken tråd har du läst att Myrnae och Septemfasciatus inte skulle vara närbesläktade? Inte denna väl??
jarinen BeastHmm, i vilken tråd har du läst att Myrnae och Septemfasciatus inte skulle vara närbesläktade? Inte denna väl?? Jag tror han menar "träden" i de nya vetenskapliga rönen som han länkar till i ett tidigare inlägg. Ola har tydligen ENG keyboard och kräver således noggrann granskning av Å, Ä, Ö i det han skriver ;). Mvh Jari
JockeB jarinenJag tror han menar "träden" i de nya vetenskapliga rönen som han länkar till i ett tidigare inlägg. Ola har tydligen ENG keyboard och kräver således noggrann granskning av Å, Ä, Ö i det han skriver ;). Mvh Jari Aha hehe ok då är jag med..
Ove-Planstedt Hrp Lägger in några bilder på mina Cryptoheros sp. "Honduran red point" som börjar visa sitt rätta jag.
Ove-Planstedt Styrsösnygga red points Ove! Tackar, jo de börjar bli riktigt fina. Bifogar den första godkända bilden på en av mina Tomocichla tuba. Mycket svårfotograferad art, skygg och blixtsnabb
Micke-Jarhl Ove PlanstedtLägger in några bilder på mina Cryptoheros sp. "Honduran red point" som börjar visa sitt rätta jag. håller med jäkligt fina!!
Micke-Jarhl tog några bilder bild1 Parachromis loisellie par..2 pearsei paret gnabbas med synspila hanen (varje dag ) bild3 hövdingen H,pearsei hanen.4V.Synspila hanen5 Vsynspila parets eviga putsande och fejk lekar riktigt konstigt är det hållit på 2 månader nu utan resultat märkligt hehe..
Ove-Planstedt jimmytjena ove hur stora har redpointen blivit...dom ser ju ut o dragit iväg lite mvh jimmy Jo dom har växt lite, men så värst stora är dom inte än skulle gissa på 5-5,5 cm.
Matz-Karlsn Har gått och skaffat mig mina första CA. Det blev ett par A. Multispinosa. Har bara haft dem i fem dagar men dom har redan lekt. Skickar en bild på honan som fläktar över rommen.
Wilhelm Micke Jarhltog några bilder bild1 Parachromis loisellie par..2 pearsei paret gnabbas med synspila hanen (varje dag ) bild3 hövdingen H,pearsei hanen.4V.Synspila hanen5 Vsynspila parets eviga putsande och fejk lekar riktigt konstigt är det hållit på 2 månader nu utan resultat märkligt hehe.. Riktigt fina bilder på fina fiskar. Blir ordentligt sugen på dessa. Hur stora är dom nu?
Micke-Jarhl WilhelmRiktigt fina bilder på fina fiskar. Blir ordentligt sugen på dessa. Hur stora är dom nu? Hej Wilhelm! Kul att du gillar dom exakt storlek vet jag inte säkert men dom är nog runt 35cm kanske lite till på pearsei hanen även min petenia splendida(ej med på dessa bilder) har nog passerat 35cm nu,Har dragitner på pellets nu dom blir för feta av den så dt blir mest räkor+gröna ärtor det gillar dom skarpt hehe..
Matz-Karlsn Fick igår en lite bättre bild på multispinosan och idag har de larver. Det är bara hoppas att det blir yngel av det. De har lagt larverna på tre olika ställen. Är det vanligt?
Micke-Jarhl Matz KarlsénFick igår en lite bättre bild på multispinosan och idag har de larver. Det är bara hoppas att det blir yngel av det. De har lagt larverna på tre olika ställen. Är det vanligt? det var kul Matz verkligen snabba ryck där 2dagar i dina ägor sen lek!! svårslaget hehe får vi hålla tummarna att där blir avkomma åxo ..håll oss infomerade:)
jarinen Lite bilder igen från mina kar: 1. Managuense tycker Bifasciata är för närgången när jag fotar inne på Manguensens revir :D 2. Managuense hane i sin prakt. 3. Managuense hane, macro. 4. Nicaraguense paret och en liten spilurum. Mvh Jari