Cool Vieja, hur är den i lynne förhållandevis inom Vieja? du har ju rätt bra koll på det tror jag.
Mvh Jari
Ja denna återkommande svåra fråga, vilken Vieja är mest/minst aggressiv?
Om jag går efter egna erfarenheter, och vad jag hört av andra så tror jag att aggressivitet har mer med individ att göra än art tillhörighet.
Jag kan säga att mina V.fenestrata "Catemaco" har skiljt sig en hel del i lynnet. Hanen på bilderna (skägget) har alltid varit den dominerande och vid lek så har han varit ganska tuff mot sina honor, det har hängt skinnbitar runt munnen på både hane och hona. Den icke dominanta hanen (som jag ej har kvar) var betydligt snällare vid lek och bråkade aldrig med honan efter romläggning.
Men generellt så är V.fenestrata "Catemaco" inte mer lynnig än någon annan Vieja, min trio går tillsammans med 4 st V.argentea och 3 st V.regani samt 1 par T.tuba, 3 st Theraps lentiginosus och 1 par Hrp. Och det det växlar mellan fenestrata hanen och regani hanen om vem som ska bestämma i baljan.
Kan ju nämna att mina V. maculicauda, som brukar anses som en aggressiv Vieja, är den klart mesigaste Vieja jag haft.