JeppeDet är sant att större delen av ciklidbladet är Malawi och Tanganyika, men det är långt ifrån 99,9%! Kanske 50% max är M och T. Apistogramma o.dyl. anses ju som nybörjarfiskar och sen ska man gå över till Malawi eller tanganyika. Jag har själv både Tanganyika och sydamerikanare, och de sköts på helt olika sätt. Dock behöver inte tanganyika på något sätt vara svårare att hålla.
Det finns tyvärr inte så många som skriver artiklar om syd-amerika, dels för att det är så mycket outforskat och dels för att inte lika många har det av medlemmarna (kanske pga anledningen ovan). De artiklar som dock skickas in är av väldigt bra kvalitet, om bara lite flera skulle engagera sig (jag är väl en av dom:I ) skulle det nog bli bra.:)
Men tänkte vänta lite med mina artiklar så att man lär sig lite mer om mina fiskar så man inte uppger fel info, vore lite pinsamt. :P
hehe ja att skriva en artikel med fel info skulle kännas lite kymigt.
Min uppfattning om man jämför Malawi med SA är att Malawi cikliderna inte alls är svåra fiskar utan snarare mer nybörjar ciklider än SA.
Men de grundas ju å andrasidan på malawi zebra och liknande fiskar.
Smaken är ju som baken, och min personliga uppfattning är att det inte är finare att köra Malawi än SA eller Discus i stället för malawi.
Olika saker intresserar olika människor, utan att der ena för den sakens skull är "finare"
skulle jag själv köra afrikanskt så skulle de utan tvekan var Tanganyika iofs.