MatshHejsan,
Jag antar att Proximus är det samma som andra i den delen av släkten Geuphagus.
Mina G Pindare ruvar i ca: 3 veckor, men gärna lite längre, eller så ser man inte med när dom har dom ute de första gångerna. Dom brukar hålla sig bakom något som skydd för ynglena, stenar eller rötter el dyl och då kanske man har missat de första utflykterna.
Dom kan även ta in ynglena ett bra tag efter dessa 3 veckor också, vid hot el dyl.
När du får tag på dom låt säga ca: 3 veckor så har dom redan ätit smått som har åkt in i föräldrarnas mun, du ska absolut inte tömma föräldrarna (som vissa gör med Malawi tex)
Jag tror inte du behöver tänka på Artemia även om det säkert kommer att uppskattas,
finsmulat torr foder och sedan Bosmider funkar bra.
Jag har både fångat upp yngel som du har tänkt dig att göra men har även låtit föräldrarna och yngel klara sig själva i stora burken och dom sköter detta med glans.
Det beror ju emellertid mycket vad du har för fiskar i övrigt i det stora karet har du bara jordisar så kan det nog gå bra det också, dom är inte särkilt intresserade av andras yngel inte Pindare och Tapajos orange i alla fall.
Vilken Proximus är det förresten ?
Lycka till
Mats
Hej Mats
Tack för ditt svar.
Jag har Proximus Santarem, och det jag har lagt märket till är at det bara är honan om ruvar rommen, och om hon skall ruva den i 3v utan mat så kan man ju undra hur hon skall överleva så längen utan foder.
Eller kanske är det så att fadern blir delaktig efter kläckningen?
Han verkar inte speciellt intresserad nu iaf.
Burken innehåller fröljande fiskar.
6st Geophagus Proximus Santarem
11st Corrydoras Sterbai
2st Golden Nugget
så på den sidan så lär väl inte risken vara överhängande med att ynglen skal bli uppätna.
Om jag väljer att utfodra ynglen i den stora burken så lär man få laborera lite med mängden foder, för att kunna konstatera om ynglen får något eller om de andra äter upp det innan antar jag.
Kanske blir det så att jag delar på dem så att några får växa upp med föräldrar och några i det separata karet.
Tror inte att det är en speciellt stor kull eftersom honan endast är ca 10cm i nuläget...