Mike_Noren1) Var kommer det här att eldrasboran är en Rasboroides ifrån? Fishbase och Catalog of Fishes och ITIS listar den som en Rasbora... Jag säger inte att det är fel, jag vet att Fang sagt samma sak, jag är bara nyfiken vad det baseras på.
2) Trichopsis saknas. Jag påpekar det eftersom jag hoppas få lek av T. schalleri snart. :D
3) Den äkta Otocinclus affinis förekommer mycket sällan i handeln; däremot säljs ett dussin arter Otocinclus ur vittatus-gruppen regelmässigt under det namnet. Otocinclus affinis är troligen elit - jag tror inte den nånsin odlats i fångenskap, än mindre i Sverige - medan "akvarie-affinis" nog mycket riktigt är guld. Den totala förvirringen ang. affinis & "affinis" kanske innebär att det inte går att göra så mycket åt, dock.
4) Jag har lite avvikande åsikt om svårigheten på en del av fiskarna, t.ex. galaxy-rasbora hade jag nog gett brons, men jag antar listan justeras fortlöpande med inkomna rapporter?
1) Brittan bröt ut
Rasboroides med den enda arten
vaterifloris ur det heterogena
Rasbora redan 1954. Det var långt innan
Sundadanio,
Trigonostigma m fl fanns. Av de arter som f n anses ingå i
Rasbora är
vaterifloris den som mest uppenbart avviker från de andra i utseende. Därmed inget sagt om de fylogenetiska sammanhangen. Eftersom
Rasboroides är tillgängligt, använder jag det. Ställningstagandet är mitt eget (eller Brittans). Hur de arter som återstår i
Rasbora förhåller sig tillvarandra tänker jag däremot inte ha någon åsikt om förrän det finns en modern revision.
2)
Trichopsis saknas inte alls. Det är bara det att alla familjer inte har hunnit läggas ut än. Webmastern snickrar hemsidor många timmar per vecka just nu om jag har förstått rätt.
Trichopsis shalleri har valören silver. Tycker du den skall ha det?
3) Namn på malar är knepigt. Jag har inte hunnit implementera den nya checklistan som kom häromveckan. Men jag hoppas inte på några direkta lösningar därifrån. Bara ytterligare förvirring.
Däremot blir alla
Otocinclus guld hur man än gör. Ansträngningarna att odla respektive "
O. affinis" - speciellt inte med den namnförvirring som råder - är inte tillräckliga för att skapa en elit-art. Jag ar hittills inte höjt en enda art till elit - jag har inte sett anledning till det.
4) I fallet Galaxy så skall den definitivt inte vara en brons-art. Om man sköter fiskar som du gör så är den inte direkt svårodlad. Men den kräver ändå en ansträngning utöver det vanliga - både att hålla arten, och att få mer än ett enstaka yngel. Kanske blir det silver så småningom.
Men du har rätt i att det blir justeringar. Oftast uppåt eftersom avsikten är att uppmuntra till odling. Att sänka är svårare - och är bara aktuellt 1 juli varje år när en ny säsong börjar. Men kom gärna med fler förslag på justeringar.