johandenver
Hej!
Jag har precis köpt mitt första akvarium (300 liters Ferplast Scenic).
Har hitills släppt i 14 fiskar, 1 hane och 2 honor av alla utom Röd Rubin (en av varje)
3st Metr.Estherae (Röd Zebra)
3st Lab.Caeruleus (Kakusa) (Golden)
3st Lab.Trewavasae (Tumbi West)
3st Mel.Cyaneorhabdos (Maingano)
2st Aul.Röd Rubin
Allt funkar jättebra förutom att Tumbi West-hanen jagar Röd Rubin-honan lite grand.
Han bits inte men jagar runt henne ibland.
Borde ju inte leka när dom är olika sorter så jag utgår ifrån att han "tror han är något" :-)
Nu till min fråga:
Jag vill ha mer blått i mitt akvarium.
Fisken jag letar efter ska vara blå eller lila och inte vara en extremt dyr eller ovanlig sort.
Alltså något man skulle kunna hitta i Stoby, där jag köpt allt annat.
(dom har visserligen dyra och ovanliga fiskar också)
Helst ska inte honan se för tråkig ut heller.
Det verkar som att när hanarna är riktigt vackra så är honan desto tråkigare.
Jag tar alltså gärna emot förslag på blåa/lila fiskar :-)
Cissi
Kanske Pseudotropheus Acei, eller Saulosi. Saulosihanen är iofs blå-svart-randig och honorna är gula.
Sacrium
Saulosi är mitt tips.
palleh
Jag själv hade minskat antalet arter och gjort större grupper för att det inte ska bli så mkt "fisksoppa"....men annars så är ju pseutropheus socolofi blå
johandenver
Tack för tipsen!
Hur ser honorna ut för Pseudotropheus Acei & pseutropheus socolofi?
Är det samma färg på båda kön månne?
Jag förstår synpunkten med "fisksoppa" men har man bara plats för ett akvarium
så vill man ju gärna ha fler än två arter.
palleh
båda arterna ser likadana ut...hanarna kan ha lite mer färg än honorna och nån äggfläck mer
Jeppe
Pseudotropheus Demasoni! Fin fisk, honorna har samma färg som hanarna, ganska liten men kan vara gangka argsinta främst mot den egna arten.
Ganska vanlig art, brukar finns där de säljer malawi.
Peter-
Jag har bara positivt att säga om Saulosi. Om hanen färgar ut är han väldigt grann. Lagom kaxiga också det jag har upplevt. Demasoni är lite känsligare i min mening och åker lätt på stryk eftersom de inte blir riktigt lika stora som de andra. Dessutom så ligger de typiskt ett snäpp högre prismässigt...
Lycka till!
Falkoping-Andreas
Ps Saulosi är en kanon fin firre och passar nog bra in i din blandning på fisk.
Rovfisken
jag skulle valt nån av dessa :D
Placidochromis Phenochilus "Tanzania"
Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
Otopharynx.Lithobates "zimbawerock"
Lethrinops Letrinus
auloncara jacobfreibergi "Real" otterpoint mfl.
<
alt. Sprengare som oxå har en rätt unik snygg färg.
du behöver inte låsa dig på mbuna . kan vara snyggt med ett vf par protomelas fenestratus tex. det ser snyggare ut när fiskarna skiftar lite i storlek oxå. :D
tezz
Acei för att dom är lugna och passar fint färgmässigt med golden
Jeppe
Peter $...Demasoni är lite känsligare i min mening och åker lätt på stryk eftersom de inte blir riktigt lika stora som de andra. Dessutom så ligger de typiskt ett snäpp högre prismässigt...
Lycka till!
Jag upplever demasonin som trots sin storlek är väldigt hetsig och betydligt argsintare än t.ex. golden. Dessa brukar dock funka väldigt bra ihop. Jag vet inte vad Saulosi kostar men demasonin brukar inte vara dyr, den är ganska lättlekt. Fråga i din zoo-affär om de kan ta in den (om de inte redan har den) och isf till vilket pris.
specmats
tezz
specmatsvad sägs om den klassiska bright blue..
http://www.aquanet.de/objimages/20050103202846196-hauptbild-030120052034503417.jpg
funkar nog bra om man vill ha korsningar med rödzebran
specmats
nu var ju frågan mer blå färg och inte risken för korsning eller ;) alla andra förslag innehåller en viss risk med vissa undantag och med min erfarenhet, Finns det honor till varje art på ett tillfredställande plan borde det inte vara problem
johandenver
Wow, tack för alla svar!
Ni kom med massor av intressanta fiskar, jag har valt ut följande som mest intressanta.
pseudotropheus socolofi
cyrtocara morii
placidochromis phenochilus
otopharynx lithobates
metriaclima callainos (heter Bright blue så?)
Jag gillar iofs Saulosi & Demasoni också men dom är lite väl lika mina Melanochromis cyaneorhabdos (jag kallar dom Inter-fiskar...)
Min klara favorit är morii men jag undrar om den inte blir för stor kanske.
Kan man ha morii i ett 300l med en hel bunke andra fiskar?
Jag är inte så mycket ute efter att dom ska leka, det räcker att dom trivs.
En del tycker nog det blir fisksoppa men det är nog det jag egentligen vill ha. :D
Jag är mer intresserad av att titta på de olika arterna än själva helhetsintrycket.
johandenver
Förresten, är det någon som har mer info om placidochromis phenochilus?
Det står ingenting om den på denna siten och jag lyckas inte hitta någon annanstans heller.
Rovfisken
Placidochromis phenochilus blir c:a 17cm och finns i lite olika varianter , Mdoka whitelips , tanzania mfl. Tanzanian är den som får snyggast fjäll.
Använd google för att hitta fisk + bilder + info. :D , dom e snälla firrar som tycker om att åka runt o picka i sanden. lite som moori i psyket tycker jag. antingen kör du tex 1+2 eller 3+3 i grupp.
dinajel
Pseudotropheus pulpican eller Pseudotropheus kingsizei tycker jag är snygga och trevliga också. Blir inte så stora heller. Båda könen är blå, och utfärgade hanar är mycket snyggt randiga blåsvartrandiga.
HakanM
Ja blåare än copadichromis azureus finns inte