Ulrica
Jooo, jag skulle vilja ha ett litet kar med den något udda storleken typ ungefär:
Bredd 50 cm
Djup 15 cm
Höjd 25
Det skulle vara ett skrivbordskar för räkor med ett filter på ena kortsidan.
Är det något jag skulle klara av att fixa själv? Jag har ju kladdat lite med silikon i mitt modulprojekt och det var inte så svårt som jag trodde. Vad för sorts glas och vilken tjocklek skall jag i så fall ha? Bra länkar till instruktioner?
Någon som känner till vem som limmar kar i Göteborg/Ale billigt annars, och hur mycket blir merkostnaden jämfört med att limma själv?
Ulrica
Hm... :D kom just på... alla är väl iväg och har kul i Linköping nu...
:´( Avundsjuk!!!
Ha det så kul! :D
olof
Hej!
Det limmar du lätt ihop av 4 mm glas. Kan du få tag i glas som du är lite händig och skär själv kan det bli nästan gratis. Glasmästaren tar ofta en bra slant för att skära upp glaset (2-300 kr/m2) men ring runt och fråga efter pris på begagnat glas och spillbitar.
Mvh
olof
tli0817
Alla utom jag då!
Nämen jag tycker absolut att du klarar av det själv, låter som ett trevligt projekt=)
Bara du har något glasmästeri i närheten så. Jag funderar själv på limma igen, ett ganska liknande kar, kanske något större, det ska står längst eften en vägg i hallen och behöver också vara smalt(inte så djupt).
Söker du här i foumet så borde det finnas massor med tips om limning. Huvudregeln är väll att hålla allt rent innan limning, inget fett, fingeravtryck mm. Rengör med tex. aceton.
mvh// tobbe
Wilhelm
Kan du skjuta iväg raketer, så kan du limma ihop ett litet kar.
Nddlah
Glöm inte att tvätta med kemiskt ren aceton innan fogen sen ska det nog hålla för en hel del. (Kemiskt ren aceton dunstar bort helt och lämnar ingen kemikalie kvar på ytan. Används även för framställning av haschish, dvs när man utvinner thc från cannabisväxter, men det är en annan story) =)
johho
Den storleken lyckades tom jag limma när jag gick i högstadiet. Så tror nog att en så händig kvinna som du också ska klara det. För jag är Mr "tummen mitt i handen". Livrädd för när jag ska installera BTN i mitt kar sedan.
Ulrica
Nüddlahkemiskt ren aceton innan fogen
går nog bättre denna gången, när jag lärt mej skilja på acetonflaskan
med olja och den utan... :I
Tack för er uppmuntran! Ska kolla på glasmästeriet då om de har några bitar som jag kan köpa billigt. Finns det olika sorters glas eller är det samma sort alltihopa? Fungerar vanligt fönsterglas?
Jag hittade
det här inlägget som var en jättebra och enkel beskrivning tycker jag!
Nddlah
Fönsterglas är floatglas precis som dom flesta akvarieglas förrutom low iron glass och såna dyrare varianter. =) Så moderna fönsterglas ska nog gå alldeles utmärkt. Glasmästaren du ska handla hos har säkert mer spikraka svar oxå.
Eddie
Hej! Jag har tänkt att köpa eller göra ett akvarium på en 20 liter för yngel då... Men jag ha ingen aning vad som är bäst köpt eller hemabygge?*-) Och vad ska jag ha för mått om jag vill ha ca: 20 liter? Några enkla frågor...
MvH
Eddie
Sacrium
20 liter är väl bäst att köpa antar jag.
Tror inte det lönar sig arbetet att limma ihop dom och skära glas jämfört med att köpa ett litet.
Ulrica
Eddieca: 20 liter?
Några exempel:
35x20x30 = 21 liter
30x25x30 = 22,5 liter
30x30x30 = 27 liter
etc. etc. ta alla mått i decimeter och multiplicera dem så får du volymen! :D
På Hornbach kostar ett 50-liters 200:- och de har även mindre så det lönar sig nog inte att göra själv om det är ok med standardmått.
Eddie
Tack!
elvin
Jag ska limma om ett gammalt 60-liters. Var köper man aceton? Kemiskt ren aceton. Vilka ställen har sånt?
/Anders
Tony
elvinJag ska limma om ett gammalt 60-liters. Var köper man aceton? Kemiskt ren aceton. Vilka ställen har sånt?
/Anders
Biltema säljer på 1liters-flaska för en 50-lapp ungefär.
tezz
Ska det vara lönsamt att göra egna kar bör dom vara över 500l minst och är dom på över 1000l så är det halva priset ungefär
Nddlah
Kemiskt ren aceton köper du i närmaste icabutik eller liknande välsorterad matvarubutik, jag tror fan jag har sett såna överallt i affärer, aceton är ju en vädligt vanligt förekommande nagellacksbortagare osv så det finns både med olja och som kemiskt ren nästan över allt, och en liter behöver du knappast. Kanske en tesked max. Och dom flaskorna jag menar är nog på 100ml ellerliknande. Dvs på tok för mycket för ett liitet kar.
elvin
Tack! Jag hann köpa det innan jag läste här faktiskt, det blev coop forum i Bäckebol :) Nu ska vi se om jag kan silikona om lite. Har aldrig gjort det, men det kan la inte va så bökigt. Det jag undrar är...om det är riktigtdåligt silikon, borde man inte dra loss precis allt? Alltså även silikonet MELLAN glasen? Det är såklart bökigare.
/Anders
malawijanne
tezzSka det vara lönsamt att göra egna kar bör dom vara över 500l minst och är dom på över 1000l så är det halva priset ungefär
tezz lyd ett gott råd, det finns mera sanningar än dom som du påstår, självklart om du vill limma en liten balja, så kan man hämta gratis glas hos glasmästaren ty3glas fönster som man får gratis, och jag kan tänka mig att det glaset kan man limma en balja som 25 cm hög och 50 cm lång, det lär bara kosta vad en silikontub kostar på biltema ca 50 kr plus jobbet som man förhoppnings gör gratis, så snälla tezz vräk inte ur dig som vissa uppfattar som sanningar. plus att (snälla tar det inte som ett påhopp) känns som ett hån mot dom som försöker att vara seriösa, och det inkluderar inte mig.mvh janne
tezz
malawijannetezz lyd ett gott råd, det finns mera sanningar än dom som du påstår, självklart om du vill limma en liten balja, så kan man hämta gratis glas hos glasmästaren ty3glas fönster som man får gratis, och jag kan tänka mig att det glaset kan man limma en balja som 25 cm hög och 50 cm lång, det lär bara kosta vad en silikontub kostar på biltema ca 50 kr plus jobbet som man förhoppnings gör gratis, så snälla tezz vräk inte ur dig som vissa uppfattar som sanningar. plus att (snälla tar det inte som ett påhopp) känns som ett hån mot dom som försöker att vara seriösa, och det inkluderar inte mig.mvh janne
Jag räknade med att man fick betala för glaset vissa gör nämligen det
Sen finst det även en del som skänker bort gammla kar
Och janne ett gott råd tänk innan du talar;)