mölnlycke ciklidodlingja viktor nu är vi där igen vilket kom först hönan eller ägget.
du vet lika väl som jag att stamfader till alla ciklder i malawisjön, ja just nu kommer jag inte på namnet. men det är ju så att dom har specialerat på vissa omräden, därav deras olika utseende och det kan jag ju tänka mig att det är en viss av inavel, trots vad vissa säger att det skiljer på gener, men jag tror fortfarande inte att det var någon som placerade ut så många sorter just i malawisjön, utan det beror på att dom blev specialcerade på sitt område men likväl så kommer dom från sammma stamfader, snacka om inavel.mvh janne
Ditt resonemang fungerar kanske teoretiskt men läs lite grundläggande genetik så inser du att det är ganska långt ifrån hur det fungerar i praktiken, genpoolen i malawisjön ÄR så gott som ren från effekter av "inavel" annars hade det simmat omkring en massa missbildade fiskar och det har vi inte hört några rapporter om :P
Det största problemet i akvariemiljö är att så gott som alla yngel klarar sig. (om vi talar om odling) En troffehane med ständig tillgång till lekmogna honor generar utan problem minst ett tusental yngel under sin livstid. Om han då bär på en recessiv sjukdom eller annan åkomma så kan det mycket väl bli problem med bristande kvalité hos avkomman efter 4-5 generationer. I sjön blir de flesta yngel uppätna och eftersom den övervägande delen troffar som för vidare sina gener är friska, så hålls de recessiva åkommorna på en låg nivå.
Att köpa VF är ingen garanti på att du får frisk avkomma men du ökar dina chanser väsentligt iallafall.
Ja just det priset var det det handlade om ja ;) 150-200:-/st är ett helt ok pris tycker jag. Är det superfina exemplar så finns det dock ingen anledning att de ska vara billigare än någon är villig att betala, ouppnåeliga drömfiskar triggar ju bara intresset ;)