Jag har kommit igång med Ubuntu nu och det känns lite krångligt, men väldigt intressant. Det jag märkte direkt var snabbheten i systemet och att problemen med virus, pop up och annat skit försvann helt. Finns oerhört många program som är riktigt bra och efterliknar de flesta och mest populära programmen till Windowsplattformen. Har dock inte testat att spela spel och det är väl lite här som Ubuntu/Linux faller. De bästa och flesta spel stöds bara av Windowsplattformen, men jag ska försöka göra en "crossover" och/eller köra via ett program som heter "Wine".
Idag släpps nya versionen Ubuntu 7.04 och det är en riktig hype runt det släppet på olika forum för Ubuntu fantaster. Ubuntu 7.04, eller Ubuntu Fiesty Fawn som den också kallas, marknadsförs lite som Linux vs Vista...men det är givetvis en David vs Goliat fajt fortfarande. Den nya versionen ska dock krypa betydligt närmare än tidigare och det kommer bli intressant att se hur pass nära den kommer.
Just nu håller jag till mycket på denna sajt och på dess forum för att lära mig mer...
Ett av de bästa med just Ubuntu är att det är helt gratis och kommer alltid vara helt gratis för alla användare. Program är också gratis, vilket faktiskt är helt otroligt skönt!
www.ubuntu-se.org