Lars AnderssonJag kom just hem från matchen, och visst är jag lite nedstämd. Mest över att LHC var så bleka andra halvan av matchen. Grattis MoDo.
Jag har själv haft 100 Duboisi i ett 540 i två år och det har fungerat kanonbra. Två mindre bra detaljer. 1) Det bli endast ett fåtal yngel som överlever i en så tät besättning. 2) Man måste byta vatten 2-3 ggr i veckan. Jag har för ett par veckor sedan flyttat dem till ett 720. Mest för att få ner antalet vattenbyten lite grann.
Hur många Tropheus kan man då ha i ett 540? Jag anser att det finns många olika svar på den frågan. Det som jag tycker är ok tycker någon annan är fel eller mindre bra. På nätet, inklusive ciklid.se skrivs mycket som får mig att studsa. Många svar tas av frågeställaren som "sanningar" vilket gör ett forum som ciklid.se lite tveksamt med mina värderingar.
Jag skulle, exempelvis, aldrig råda någon att ha enbart 20 av varje sort. I alla fall inte endast tjugo Tropheus i ett akvarium. Själv har jag visserligenTVÅ moliro 12-14 cm cm i ett akvarium med 50 Kalambo och det går utmärkt. Knappast något som jag därför skulle säga är bra eller som jag skulle rekommendera. Att det fungerar beror nog på att honan är en storlek större än hanen. Det blir 12-16 yngel i varje kull och inga korsningar vilket är ett problem ibland. Det tycker jag också bör betonas.
Duboisii är en relativt sett svag Tropheus och det är en annan faktor som man bör ta hänsyn till. Hur många tropheus kan man ha i ett 540?. Jag tror att mindre än 40 st är ett dåligt råd och att mer än 70 kanske inte är den bästa lösningen heller. Att blanda Tropheustyper är inte heller något jag skulle rekommendera
Kan du inte visa en bild på 540l med 100 dubbar tycker det borde vara svårt för dom att röra sig