johan eriksson1. Hade du filter som var igångkörda eller blev det en nystart av filtrena? Misstänker att det blev en nitrattopp. Möjligen att du hade lågt ph när du tillsatte bikarbonat vilket inte heller är bra.
1.Filtret (2252) fanns med i gamla karet. Skippade rengöringen för att få in bakteriefloran i nya karet (hade även med ca 20% av vattnet). En vecka senare rengjorde jag filtret (för tidigt?) och satte in filterhörna. Phvärdet kollade jag inte, men det skall ligga hyfsat till i Täby. De gånger jag mätt, har det legat runt 7-7,5.
Förutom Golden har jag även 3 Protomelas spilinotus, en Aulonocara, 8 botior och 4 Malar i karet. Har dock bara sett döda Golden hittills. Bytte vatten igår kväll igen (utan ngn tillsättning). Skall kolla värdena igen ikväll.
johan eriksson2. Hur stora golden är det vi pratar om? Är det yngel ska det inte vara nåt problem att ha de i 30 liter för tillväxt så länge vattenkvaliten hålls bra.
2.Dessa Golden är ca 1-3 cm stora. Karet de går i är en del av ett 100literskar med vattenbyte 1 gång/vecka. De trivs så bra att de börjat busa lite för mycket (vilket blivit mitt problem :))