Om de är från Janne är det nog mina gamla! Jag köpte en grupp om 10 djur där som jag senare lämnade tillbaks för jag tyckte inte de funkade så bra ihop med mina ungdjur foae, eller lite tuffare malawi. I så fall kommer de från AM i Örebro (jag pratade med dem om ursprunget och de hänvisade endast till grossist-listan där de står pleurospilus).
Huruvida stappersii är att betrakta som en egen art eller ej tycks ha varierat genom åren beroende vad man har tittat på. Takahashi & Nakaya (1998), placerar stappersii som en "junior synonym" till pleurospilus, de har där jämfört bla. fjäll, tänder, fenstrålar och gälbågar. Koblmûller m.fl. (2004) studerade släktskapet med en annan metod; DNA sekvensering och kunde inte se något tydligt systerskap mellan de båda arterna. Frågan verkar inte vara helt klar än, men fishbase placerar dem som synonymer så det får väl vi också göra tills vidare.
Takahashi, T. och Nakaya, K. 1998. Callochromis stappet:sii I Boulenger, 1914) from l.ake
Tanganyika, a junior synonym of C'. pleumspih~s iBoulenger, 1906) (Perciformes, Cichlidae),
lchthyol. Res., 45 {4): 413--418
Koblmûller. S., Salzburger, S., Sturmbauer C., 2004. Evolutionary Relationships in the Sand-Dwelling Cichlid Lineage of
Lake Tanganyika Suggest Multiple Colonization of Rocky Habitats
and Convergent Origin of Biparental Mouthbrooding. J Mol Evol., 58:79
8211http://www.fishbase.com/Nomenclature/SynonymsList.php?ID=8151&SynCode=26877&GenusName=Callochromis&SpeciesName=pleurospilus
Oj vilket långt och kanske tråkigt svar...
/Markus