Pettap Anders i Här kommer en bild på mina Sibwesa. Instämmer helt med 56ovwal i tidigare inlägg. En sak att tänka på när det gäller denna fisk är att den är långt ifrån så tuff som ex. O ventralis och kräver lite snällare kompisar för att helt komma till sin rätt. Så ska de se ut :P In med den i Artgiristret! Då är det Foae jag ska ha //Peter
Mikael-W Flyttade i morse en ruvande Ophthalmotilapia ventralis -hona till en Å-kasse. Blev själv förvånad över hur lätt det var att fånga henne, när man tog det lite lugnt.
Banderad Mikael Flyttade i morse en ruvande Ophthalmotilapia ventralis -hona till en Å-kasse. Blev själv förvånad över hur lätt det var att fånga henne, när man tog det lite lugnt. Jag har själv förvånats över detta, ventralishonor är lätta att bara mota in lite lätt i håven. Mina går inte på sina egna yngel efter att de har spottat, så om du inte har något annat litet i karet behöver du nog inte ha dem i kasse. Rapportera gärna om hur många yngel din hona får sedan. Hur stor är hon? /Jocke
Mikael-W De går med P. nigripinnis. Vet inte vilka det är som tar ynglen. Honan är rätt liten ännu, 6-7 cm, men har hållit rommen/ynglen rätt länge nu, så jag är lite optiomistisk.
Banderad Mina är också små, men håller yngel. Dock blir det bara 5-8st/kull. Fast och andra sidan är de ganska stora när de spottas.
Wilhelm Mikael De går med P. nigripinnis. Vet inte vilka det är som tar ynglen. Jag har några nigripinnis ihop med prinsessor i ett 500 liters och prinsessorna ynglar av sig ordentligt. Men efter varje kull blir det inte många kvar då nigripinnisarna smaskar i sig ett o annat yngel om dagen.
Goran-A Det var fina Macrops Johan. Har haft sådana ihop med troffar men fick dem inte att trivas (tynade bort ) hoppas att det går bättre för dig. /Göran
Johan-F Tack Göran! Har haft dem ihop med troffar i snart ett år och de verkar trivas bra tillsammans med troffar. Har ett antal kullar på uppväxt, lite synd att vi bor en bit i från varandra. Men har du någon som har vägarna förbi så skickar jag gärna med ett gäng så får du prova. De verkar mycket tuffa av sig, de har inga problem med att köra bort troffar som 12-14 cm stora, de själva är ju bara 4-5 cm.
Goran-A Johan Tack Göran! Har haft dem ihop med troffar i snart ett år och de verkar trivas bra tillsammans med troffar. Har ett antal kullar på uppväxt, lite synd att vi bor en bit i från varandra. Men har du någon som har vägarna förbi så skickar jag gärna med ett gäng så får du prova. De verkar mycket tuffa av sig, de har inga problem med att köra bort troffar som 12-14 cm stora, de själva är ju bara 4-5 cm. Tack för erbjudandet Johan :D Håller med dig att det är alldeles för långt mellan oss. /Göran
RobinH Jag får bidra med några mindre bra foto på en av mina Cyathopharynx foae "ndole" Denna hane har börjat få lite färg, hoppas dock det blir mycket mer av den varan med tanke på dom foto man har sett på dessa*-)
Johan-F Grymt snygga fiskar både Johan och Robin. Kul att du gillar den.......håller med om också om Foae är riktigt snygg!