Varför inte prova frågan på.....
......
www.goc.se
Flertalet av oss ciklidister har ju även malar, men om ditt malintresse kan innebära
ett specialakvarium som beskrivs Jarnis så ökar sannilkheten för bra svar på just
www.goc.se.
I ett ciklidakvarium fallerar de flesta arterna på din punkt 1. lättodlad. Men visst Grenmal kan kanske funka i en diskusburk om du har ett parti där det är lite mer strömt (ex. vid utblåset).
Annars finns bra odlingsartiklar i MALbiten samt vissa på hemsidan.
Jag har själv kombinerat en diskusbiotop med L046 och L204 men då har jag haft en del grottor samt en cirkulationspump (eller pumphuvud) gömt bland rötter vid botten riktad in mot ena hörnet där malarnas grottor fanns. Funkade hur bra som helst. Vid matning stängde jag av malarnas pump och matade ner till malarna genom ett klassisk PVC rör.
Lite ambitiöst kanske men på så sätt visste jag att de låååångsamt växande L046 fick sin mat. Ingen lek men de verkade trivas
När jag slutade med diskus så fick L046 flytta till egen burk och blev mycket skyggare.
Nu har jag stoppade ner lite malawiyngel, 1 cm, Ahli Iceberg, i L046:ornas 275a och det verkar L046:orna gilla. De är aktivare igen och de små "Isbergen" bryr sig inte ett dugg om mina L046:or.
Lycka till
Björn H