WilliamFinns ju lite trick för att stimulera till lek, som att sänka pH och sänka temperaturen och mata på med mer frysfoder och sånt, men om det bara är ungdjur behöver man ju inte stressa med att dom ska leka så ofta, det kommer med tiden. Sen hjälper det väl förmodligen till om dom inte har några andra fiender i karet som stör dom från att leka. Kollade i Thomas Weidners bok om proximus, men det stog inget särskilt om hur ofta dom leker.
Hej William
de som jag funderat mest på är PH värdets betydelse.. självklart behöver man inte stressa, men jag tycker de är underligt att hanen verkar mer eller mindre ointresserad nu.
Maten de får är mysis, gammarus räkor, räkor, ärtor och diskus granulat. de enda som skulle kunna vara fiender även om jag inte tror de är så strot hot är mina 2 Altum skalarer..
Tempen ligger ju som sagt kring 27-28c för det mesta, men jag har funderat på att hälla i 24 gradit vatten nästa gång när jag byter vatten.. byter ca 33% så de borde ju inte bli någon sköld schock för dem.. eller vad tror du?
Skall föresten införskaafa mig ett ex av South American Eartheaters till helgen så man kan ju hoppas att den har lite matnyttig info
MVH
Kristofer