pallehhar själv inte sett nån reaktion hos mina firrar när jag använt vanligt bordsalt utan jod, havssalt elelr utan dem kliar sej som vanligt nån gång ibland...men förebyggande är det säkert
Att använda salt i långa loppet kan man ju diskutera länge. Man ska ta det lite lungt med salt osv eftersom olika salthalter på verkar fiskens celler och kan skapa bristningar i cellerna vilket resulterar i att dom får små sår eller att det "kliar" på dom.
Så att salta när dom kliar sig kan ibland bli som att släcka eld med eld om du förstår vad jag menar.
Salt är ju bakteridödande eftersom det bildas klor men det ska tydligen finnas bevis på att minst en bakterie kan bli resistent mot saltet så tillslut fungerar inte saltet som en första hjälpen vid bakterieproblem om man har underdoserat det en längre tid som många gör för att "förebygga"
Sedan så verkar det vara så att har man börjat med salt till dom så verkar det vara svårt att få dom att fungera riktigt bra utan så därför väljer jag att inte ens börja om jag slipper.
Slemmhinnan blir ju tjockare med mer salt i vattnet och vissa tycker ju att det är bra men den blir ju tjockare än normalt för att något är fel, salthalten.
Var försiktig och ha koll på doseringarna annars kan fisken få det tufft.