mölnlycke ciklidodlinggött att läsa att du äntligen har kommit till insikt patrik :) , att räkmix, är det bästa fodret. mvh malawijanne
Aww, nu är du allt lite elak... ;) Jag har väl aldrig rackat ner särdeles mycket på räkmix?! Fast jag tycker faktiskt inte att det är det _bästa_ fodret. Klart bäst av alla kategorier är levande foder, varierat efter vilka firrar man har. Punkt slut. ;) Som vardagskäk klår dock räkmix väldans mycket av torrfodret. Har funderat lite runt varifrån detta med att räkmixen skitar ner så mycket i vattnet kommer ifrån. Tycker knappt jag märker någon skillnad i kvävehalterna efter att jag startade med mixen.
Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, men efter jag börjat mata med mixen så växer mina växter klart bättre. Har noterat samma sak hos andra akvarister - det är fullt möjligt att köra schyssta växtkar med enklare växter om man matar med räkmix. Funkar oftast dåligt med torrfoder, fast jag vet akvarister som överutfodrar med torrfoder för att det ska komma växterna till godo (och jo, det funkar det med, fast inte lika bra som med mixen). Har dock ingen pejl på om mixen avger mer kväve eller om det handlar om näringsvärdet totalt. En vacker dag i framtiden ska jag testa det. Nu ska jag i vart fall ner i lokalen och se om jag kan få någon lek på Microrasbora sp. "Galaxy". Honan ser ut som en spärrballong och jag har fått experttips från folk som redan odlat den, så jag tror det går finfint. Wish me luck!!
Hilsen,
/P