Mike_NorenH. guttatus/bimaculatus har en mörk fläck på sidan, och en vid svansroten. De blir också större än 8 cm.
A. thomasi är en möjlighet, men är ännu fläckigare, ibland har den tillochmed mörka band, och blir nog inte så stor som 8 cm.
H. lifalili saknar prick vid svansroten, och är, när den är på bra humör, knallröd, men när den är livrädd, t.ex. när nån håller den i handen ovan vattnet, kan den vara blek.
En möjlighet är att det är nån annan, mer ovanlig, art av Hemichromis, eller, betydligt troligare, att det är en hybrid - lifalili och guttatus/bimaculatus förväxlas jämt & ständigt ihop med varandra - men jag säger fortfarande lifalili.
Ola SvenssonDet ar en Hemichromis ur den roda gruppen. Mata med fargivande foder samt lat dem acclimatisera sig och fota dem i akvariet sa kan vi se om det ar klassisk rodciklid eller Röd juvelciklid.
Jag vagar inte ge mig in pa vilken firre som faktiskt fanns i akvarierna och som kallades for rod ciklid (bimaculatus eller guttatus brukar det pastas). Eftersom att Mike kallar Röd juvelciklid for lifalilii sa stammer det sakert.
Hi hi. Exakt samtidigt 14:01.
Tro pa Mike och inte mig forutom thomasi for det ar det inte ;)