ProjectHar med intresse läst Discustråden men begriper inte mycket.
Jag har två VF Heckel och fyra "Blue dimond", temp 30C, ph 7.15, dGh 1, conductivitet 300 uS/cm. Jag byter vatten varannan vecka ca 30%.
Har sysslat med Discus några år men haft mer problem med "odlade" varianter än VF.
Jag vore mycket tacksam om Ni som är duktiga på Discus och "dissar" VF Heckel för "nybörjare" kunde tala om för mig på "vanlig" svenska" vad det är som skiljer mellan VF och odlat när det gäller skötsel. (När jag läser denna tråd inser jag att mina Heckel borde gått hädan för länge sedan).
Jag vill tillägga att mina Discus går i ett "fullt inrett Amazonkar" och att jag aldrig har odlat och aldrig kommer att försöka mig på odling.
"Jag vore mycket tacksam om Ni som är duktiga på Discus och "dissar" VF Heckel för "nybörjare" kunde tala om för mig på "vanlig" svenska" vad det är som skiljer mellan VF och odlat när det gäller skötsel."
Om det vore så enkelt!
Men det är ingen större skillnad när det gäller hållning av dom, mycket spelar in vem man har fått dom ifrån, vart dom kommer i från och hur dom har gått i karantän.
Vill säga - inga sjukdomar med sig!
No prob alltså, men ska du odla på dom så krävs det mycket mer jobb med dom oftast då dom vill ner i PH mot vanliga odlade sorter som inte bryr sig lika mycket om det.
Har dom just "landat" så kan dom vara lite svårare att komma igång med maten,
vilket kan vara ett stort problem i början för somliga.
Vilda diskusar kommer dessutom oftast i större STL, än dom odlade sorterna som man kan hitta i STL som en femkrona, så driva upp vilda i STL är oftast inte mycket man lägger vikt eller funderar på då dom är i skaplig STL när dom når våra burkar.
Det svåraste med diskus är just den biten med att driva upp diskus från liten STL till stort vackert djur med rund o vacker form som är frisk o pigg.
"(När jag läser denna tråd inser jag att mina Heckel borde gått hädan för länge sedan).
Jag vill tillägga att mina Discus går i ett "fullt inrett Amazonkar"
Att hålla en diskus i liv är ju inga problem men se vart saker går snett är det svåra och att förstå sig på!
Sett just detta så många gånger "att jag har ju aldrig haft några problem med mina firrar" Typ av mentaliteten ser man för ofta, tyvärr!
Sen ser man länkar till olika forum där folk har sina profiler med bilder upplagda, där ser man diskusar som ser ut som amerikanska fotbollar med för stora ögon, dom nådde aldrig sin pontential som diskus vilket är otroligt sorligt att se.
Men pga okunskap av sjukdomar mm så har man aldrig sett problemen så då kan man ju lätt säga att "att jag har ju aldrig haft några problem med mina firrar"
Inget disrespekt mot dig men en bild säger mer än tusen ord, och i dessa fall så är det ett ordspråk som är sant!
Diskus ska bli 15-17 cm rund med stor aptit, rund form med fenorna utspärrade o färgrann som vuxen.
Allt annat är ett misslyckande i mina ögon!!!
Men för att svara kort.
Ingen skillnad att hålla vilt o odlat,
men driva upp och odla, det är där skillnaden kommer in.
Om jag får hjälpa o tycka till, hoppas svaret hjälper dig på vägen.
Så har du dina djur i dessa former så Thumbs up bro! Du har lyckats väl min vän.