Jag har alltid undrat...
Jag antar att ni är flera som samarbetar om att hålla de här arterna i odling - håller ni stamböcker över hur era fiskar är släkt, för att undvika inavel, eller inavlar ni med flit för att få rena linjer som sen, nån gång i framtiden, kan mixas ihop för att återskapa den ursprungliga genetiska variationen?
Av de ovanligare/utdöda arterna, vet ni på ett ungefär hur många individer det totalt finns i odling?
Donerar ni individer & DNA-prover till museer?
Ja det är flera som håller dessa arter, det finns inga stamböcker vad jag vet. Men man försöker hålla koll lite ändå, men försöker blanda fisk så mycket vi kan. Vet att Axel Böhner (som är lite spindeln i nätet bland privatpersoner med victoriaintresse) försöker hålla minst 20 individer med fler hanar än honor. Antalet individer är svårt att uppskatta, men de som hänger på cichlidenwelt.de anmäler vilka arter de håller.
Vet att bara att man misslyckats med en art, Yssichromis sp. "argens". Som har dött ut i fångenskap, Axel hade bara 6 honor kvar på slutet.
Hela populationen av Haplochromis sp. "red back scraper" lär t. ex härstamma från ett fångsttillfälle där man fångade 3 fiskar. Därefter har man inte påträffat arten. Men den arten har jag inte påträffat några problem med.... förutom att det förekommer att hybrider säljs under det namnet.
Vet inte hur det ligger till med DNA (Ola Svensson kanske vet), men vi ska antligen träffas i ett gäng i Schneeverdingen inom en snar framtid. Då ska det vara med en person från ett tyskt universitet som har massa Victoriaciklider. Så då kan jag höra efter, om han vet något.