olofHej!
Grattis!
Min taktik brukar vara att skärma av en del av akvariet innan ynglen blir frisimmande. Sedan matar jag med artemia i den avskärmade delen. Efter någon/några veckor när ynglen är lite större och föräldrarnas yngelvård avtar flyttar jag önskat atal till ett uppväxtakvarium, tar bort avskärmningen och låter resterande yngel bli mat.
Jag tycker inte heller att artemia är jobbigt. Jag brukar ha två plastbackar på rampen, i dem fyller jag vardera 2 liter vatten med rekomenderad salthalt och 1/2 tsk artemia ägg i den ena. Efter 36 h kläcks artemian och jag skopar i blandningen precis som den är. Jag sätter ägg i nästa sats ett dygn efter den första och växlar sedan så att man alltid har nyckläckt artemia till hands.
Se till att ha bra artemia, grovsalt och plastbackar hemma i tid bara.
Mvh
olof
Man Tackar :)
Svårigheten med att skärma av karet, är att jag har en btn bakgrund som gör hela baksidan ojämn.. så jag kanske skulle gå på att ånga upp dem så fort de är frisimmande?
Jag misstänker att det är honans första lek, eftersom hon är ca 8-10cm och hanen hade jag sen innan och han är ca 17cm.
Så han lär väl vara gammal i gemet.
Eftersom honan inte är så stor, så är heller inte rom mängden så stor, skulle gissa på mellan 50 och 100 ägg.
MVH
Kristofer