LNMåste bara komma med en sak till. Det här tipset funkar nog bara om man har behov av vattning alltså i bostäder med egen tomt.
Jag provade att slänga i en typ 20 meters vattenslang i ett 500 liters akvarium. Kopplade slangen till en vattenspridare som jag ströp in. Kopplade andra änden till kallvattenutag.
Förvånadsvärt snabbt kyldes vattnet av i akvariet.
Har Ni saltnissar någon liknande vatten/vatten värmeväxlings teknik som ni använder för att hålla tempen i Era kar??
Nja har hört om folk som kör med slang i krypgrunden på husen och sen upp i sumpen. Denna lösning tror jag kan funka riktigt bra.
Men tror det är få som har plats till 20m slang i sumpen, dessutom måste ju kallvattnet rinna kontinuerligt om det ska gå. För att styra måste man väl sen ha någon form av magnetventil som kan stänga av, vilket kan bli väldigt kråpngligt att få till, om man inte styr manuellt förståss, men det är i regel vi saltisar inte så förtjusta i :)
Har läst lite om försök med slang i kylskåp och sen ner i karet i en "closed-loop" lösning, då slipper man ju koppla slangen till kranen och slösa vatten. Men jag tror knappt någon lyckats med denna lösning, blir för dålig verkan, kanske för att det krävs lång slang i kylskåpet och ssen lång slang i sumpen/karet för att få någon kyleffekt. Sen måste man ju ha ett kylskåp som står och går....
Inte helt enkelt det här med kylning, finns för- och nackdelar med de flesta metoder