ozricOm vi snackar Eretmodus,och om de är jämngamla så drar hanarna väg i size vid ungfär 4 cm. Hanarna får även en ngt kraftigare "hästnos" och fenorna är i regel längre på dem. Honorna har alltid varit mildare till lynnet, utav de jag haft iaf,och det verkar som om det är honan som tar iniativet till lek,om hon har kunnat främjat en hane som inte väljer att slå ihjäl`na...
En klart lattjo (om man lyckas med dem) men enligt mig ganska ful ciklid som har fått mig att slita håret mången gång... ;) Optimal medinvånare till Tropheus-kar också!
Falköping Andreas nå väl ful kan jag nog hålla med om till viss del där ozram Men beteendet samt deras coola sim sätt mm gör att de är så roliga att kolla på. enda säkra för o kolla köns skillnad är o plocka upp dom o kolla köns öppningen. honan har en klart större öppning då hanens nästan är mikroskopisk i jämförelse. kropps form mm är en sak man kan kolla på men det är inte lätt o se dock. jag föredrar tanganicidus irsacae varianten framför eretmodus och spathodus då de är mycket lugnare o snällare i lynnet (enligt mina erfarenheter).
Lycka till choffe och ha det så roligt med dina hästnosar.
Mvh Andreas
okej :) då får jag ta en titt på dom. =)
mitt erythrodon "par" skiljer sig mycket i storlek, ungefär 2 cm. jag tror att dom är lika gamla, men vet ej. men om dom är 4 cm, kan man då se säkert att det är hona/hane?
tack så mycket för svaren!
nån som kan länka någon bra bild med könsöppningarna på?
mvh christoffer