Per BjellertJag vet inte hur rovgiriga firrarna är på Gotland men jag har nog inte tappat många yngel när tuggande malawi-honor fått gå kvar i det stora akvariet.
Sorry, jag ska inte dra igång kriget om naturlig prägling igen men man måste inte alltid flytta fisk och gardera sig till 100%. ;)
Dom är ena riktiga bestar:D
Har själv provat båda varianterna och kan bara konstantera att det skiljer. Fast det hänger självklart också ihop med vilket sällskap som dom har i "det stora" karet...
När jag låtit dom gå kvar så brukar det ofta funka några veckor (försöker ha några rösen med små stenar där dom skall kunna ha lite fristad) men efter ett tag blir dom lite "moppsiga" och upptäcker att det finns spännande miljöer på andra ställen så dom tar sig längre och längre bort tills en dag... =´<~
Fördelarna med ett spottkar är som jag ser det främst:
1. Överlevnadsgraden är betydligt högre
2. Lättare att mata (jag brukar mata med pellets mald i pepparkvarn) och då det kan vara
svårt att få dit maten är dom är utan att dom själva behöver bli mat:´( i ett stort
kar där dessutom maten lär hinna bli uppäten innan..
3. Det är ganska roligt att se dom små liven växa upp och se deras utveckling.
I ett stort kar måste dom hålla sig mer gömda och därmed svårare att se.
Men självklart finns det ett också ett nöje i att låta dom gå kvar och se beteendet/uppväxten i en miljö med andra individer. Tycker nog att man skall "prova" båda varianterna om man har den möjligheten och sedan välja metod beroende på vad man vill uppnå eller kanske varva metoderna...
PS. En anledning till att INTE flytta anser jag vara att varje gång man är där och "härjar" med håven stressar man alla invånare i karet...