Det där förstår jag inte Peter? Varför skulle VF ha annorlunda form än odlat? Det har jag aldrig lagt märke till och heller aldrig hört någon annan som lagt märke till. Födointaget avgör formerna på en Tropheus inte hurvida den är odlad eller vildfångad. Det är däremot helt fel att säga att alla Tropheus har samma form. Duboisi, åtminstone "Maswa" skulle jag vilja säga skiljer sig så markant från moorii att man skulle kunna tro att det vore en annan art.
Vad Vildfångat beträffar så är marknaden ganska säker. Köp inte av folk som du inte känner, åtminstone lite. Fråga var fisken kommer ifrån. Jag har bara köpt VF på Ciklide centret i Köpenhamn och Sandby ciklidhobby och jag kan garantera att de inte far med osanningar. Om prisskillnaden är gigantisk, tex. vid inköp av en grupp Tropheus på över 5000 kronor, så skulle jag fråga vart fisken kommer ifrån och sedan spåra den tillbaka innan jag köpte. Om något är fel så brukar det vanligen vara så att handlaren är ovetande och att fisken är uppfödd i dammar i ursprungslandet. Handlare som säljer europeisk-odlad fisk som vildfångad har jag i alla fall aldrig hört talas om.
En butik som har flera olika arter fullvuxen fisk sysslar vanligen med VF. Det kan inte vara mycket annat efersom ingen uppfödare har råd att föda upp mycket fisk till fullvuxen storlek och inbytta fullvuxna exemplar brukar inte tillåtas bli så många i en butik att de fyller flera akvarier. Om du handlar hos kända handlare så kan du också vara säker på att de har med så pass mycket garvade ciklidister att göra dagligen att lögner om vad som finns i butiken skulle uppdagas och betyda döden för rörelsen.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com