batski
Någon som har erfarenhet av Apistogramma iniridae? Hur känsliga är de? Är de svårlekta och hur stor chans är att ynglen överlever i ett akvarium där det även bor tetror och corydoras? Och så undrar jag om någon vet var jag kan hitta såna i Göteborg?
Jag har fått lite svar om dem på ett annat forum, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt.
Även A Elizabethae är intressant. Så är det någon som har egna erfarenheter att berätta om denna art får ni gärna göra det också.
Erik-Ahlander
Jag hade ett gäng 7-8 stycken på 70-talet. Jag fick se levande djur för första gången sedan dess för något år sedan i en butik i Stockholm.
En favorit! Snäll och elegant men utan skrikiga färger (på gott och ont).
De var inte särskilt territoriella. Fast akvariet var 2 m långt förståss...
Jag hade två andra Apistogramma-arter, en Laetacara, Corydoras hastatus (tror jag) samt troligen någon tetra tillsammans. Allt vildfångat. Alla gick bra ihop utom en cacatuoides-hane som försökte klå upp alla andra cichlider, men de övriga var för många så han lyckades aldrig skada någon. Fast några yngel blev det ju aldrig i det karet.
platis
jag har haft Apist I för några årsen. Mycket trevlig ciklid. Men fick gå ner till mycket surt vatten innan jag fick romen att kläckas. tyvär så fick alla mina fiskar i den vevan cammalanus maskar.Och då fick jag inte tag i rätt botemedel.
batski
Jo de kommer från surt vatten. Det kanske är en bra idé att lägga några mandelblad i akvariet.
Skrikiga färger har mina kardinaltetror så det gör ingenting i fall de andra fiskarna har lite mer dämpade färger.
Enligt vad jag läst kan de bli liter drygt 7 cm, men jag antar att det är maxstorleken. Hur stora brukar de bli i vanliga fall?
batski
Skulle det förresten funka med 2 hanar i ett akvarium som är 100x50x50 cm?
Det finns en del rötter och växter.