Jag kör hongsloi och dorsigera och de verkar kunna säga ifrån. De är inte så mesiga, och framför allt inte när det gäller rom/yngel (tror jag). /Jocke
Hm. Har dorsigera som fortfarande är ganska små (6-7cm kanske?) men de verkar kunna allt annat än säga ifrån. Det är 4 dorsigera som går med 4 skalarer (bara lite större, men inte alls vuxna de heller), ett gäng corydoras, neontetror och ett par fjärilar (+några ancistrus), och dorsigerorna är klart fegast av alla. När jag matar dem flyger alltid skalarerna fram och hugger käk, även tetrorna och fjärilarna håller sig väl framme, men dorsigerusarna smyger sakta fram som om de försöker låtsas att de inte syns då. Särskilt två av dem (kanske honorna? vet ej vilka av dem som är vad) håller sig kvar i sina grottor en bra stund tills maten har börjat dala ner här och där så att de kan nafsa åt sig lite mellan växterna istället för att simma för nära ytan.
Jag tror inte att de är nog stora för att para sig än, tror du att de blir mindre blyga när de blir större? Annars kanske det varierar mellan olika exemplar av dem. :^) Har i alla fall ordentligt med gömställen, både växter i olika höjder, stengrottor, kokosnöt och rötter, så det borde knappast bero på att de känner sig uttittade...
/Lene