Lakka-Ciklid
Hejsan.
Idag köpte jag två "palettciklider".
Jag funderar på om det kan vara något annat, typ Pelvicachromis taeniatus (med tanke på alla fläckar i ryggfenan).
eller någon korsning.
På bild två undrar jag också om det är en hane eller hona.
Tack för hjälpen :)
//Katja
choffe
jag är ganska säker på att det är pulcher! det är ganska vanligt att dom har så många prickar i fenorna...
den andra bilden....är inte det ett yngel typ? ser väldigt liten ut.
/christoffer
Lakka-Ciklid
Jaha... nej det är inget yngel, fast det ser ut som det.
5-6cm skulle jag chansa på
Bjorn
Jag är rätt säker på att det är den vanliga paletten du fått tag på. Övre bilden är en hona och den nedre är en hane. Är ganska säker på det.
Mvh
Björn
Lakka-Ciklid
okej... hanen har fått ganska mycket stryk av honan på bilden iallafall..
cichlids4fun
Hej.
mitt tips skulle vara att det är två honor.....av pulcher.
cichlids4fun
Hej.
mitt tips skulle vara att det är två honor.....av pulcher.
Hannarna har mycket spetsigare fenor, anal, rygg och stjärtfenan bör vara betydligt mer långsträckta på en hane
PatrikMalmo
Jepp, jag tror också det är pulcher samt att du fått tag i två honor.
Hilsen,
P
Gabbi
Priset brukar kunna ge en ledtråd också. Har aldrig sett en taeniatus för samma pris som en pulcher, men tar gärna emot tips på var det kan finnas :-)
Lakka-Ciklid
49kr st, nog det billigaste priset jag sett på pulcher i stockholmsområdet... det var tur det att det var vanliga paletter ändå. Då fick jag väl tag i ovanligt snygga. En hona jag redan hade kom iaf. och spände upp sig en massa för hanen som är en hona, när denna var i påsen...
Jeppe
Jo det är två honor... 49 kronor styck tror jag är helt omöjligt att få taeniatus för, sist jag såg såldes de för 300 kr, tror det var styck men det kan ha varit för ett par också, inte säker..
Lakka-Ciklid
Ja, det skulle ju varit otroligt billigt för taeniatus :P
PatrikMalmo
Honorna spänner också upp sig för varandra, ett led i fightingen. Jag är fortfarande helt övertygad om att det är två honor du har, men om någon av dem spänner upp sig för den andre och "darrar" i kroppen är jag beredd att backa... ;)
Hilsen,
P
Lakka-Ciklid
Grejjen är att jag nu fått lite dålig fördelning, i butiken såg honan ut som en hane, och nu har jag 1hane och fyra honor, en hane och en hona leker, och övriga honor slåss om hanens uppmärksamhet, utom den på sista bilden som bara står och flåsar i ett hörn när hon inte blir jagad...
Men de två jag har lagt upp bilder på, har ju lite prickar (bild 1, ryggfena) och strimlor (bild två, stjärfena). Vad beror detta på? Är det fullständigt normalt eller är de odlade på något speciellt sätt?
Jeppe
Det varierar, vissa honor är väldigt mörklila på magen medan vissa är mer röda, det beror nog dels på odling och vart de kom ifrån från början... Men byt ut en hona mot en hane, en hona extra är bara bra, dels som "slagpåse" men även ifall ett par misslyckas med en lek kan hanen vara väldigt aggresiv mot honan, då kan det vara bra att man har en hona till som den hanen kan ägna sig åt och kanske leka med istället :)
Lakka-Ciklid
Japp, ska bara hitta nån att byta med. :P
Jeppe
Men kan du inte byta i butiken? De borde ju byta ut en hona mot en hane...?
Lakka-Ciklid
Nej, det hade de inte lust med...
Ingen förklaring varför heller.
Jeppe
Hmm mysko, de borde ju vilja ha en hona istället för en hane... Ingen bra service där en bra affär erkänner när de gör fel ;)
Men palletciklider är ju inte för ovanliga så någon finns det säkert du kan byta med :D
Lakka-Ciklid
Japp, det ska nog gå bra nånstans... :)