Oh, jävlar. Vad kostade den på bolaget? För några år sedan var jag i Celtic whiskeystore i Dublin. De hade givetvis allt i Whiskey väg från Irland, men även en hel del från Islay och övriga Skottland. Där fanns en och annan dyrgrip man bara kunde drömma om. Just nu är tyvärr whiskyförrådet ganska tomt här hemma. För att ha något att suga på som familjeekonomin tillät köpte jag en Islay Mist (Blended med Islaysorter som är lagrade minst 8 år, där ibland Laphroaig 12 år) när vi semestrade i Bulgarien för någon vecka sedan. För att vara en blended ska den bli lite kul att smaka faktiskt. Men när väl lokalen är klar och karen nerflyttade och vattenfyllda ska jag köpa något lite finare för att fira tänkte jag.
/Jocke
Bolaget hade i juli 2007 ett Port Ellen släpp där Gbg blev tilldelade totalt 30flaskor fördelat på 2 bolag. Hade oturen att komma stax efter 07:00 och blev nr 28 i kön. Bolaget i fråga var Nordstan som hade fått en till delning på hela 24 flaskor.
Tidigaste gubbarna hade varit där runt 05:00 så det var bara att hålla tummarna, man hade oxå stort släpp på vin denna dag.
Runt öppningsdax ringlade kön 250 m från entren. En mäktig syn.
Både lokal tidningen och Tv var där.
Butikschefen kom ut 10 minuter innan öppningen och taggade de 24 första gubbarna om en flaska Port Ellen. Men tröstade oss övriga att i ordinariesotimentet fanns 12 flaskor Port Ellen cask 56 % från 1982.
Diffen på "släppet" och en cask var 100 kr så det var bara att köra.
Lycklig och en udda erfarenhet rikare strävade jag hemmåt 10:30 1300 kr fattigare. Behöver jag skriva att dropparna i flaskan smakade grymt.
Laphroaig är en klassiker och kanon whisky för vettiga pengar./ Anders