deelay
Stoppade i lite tanganyika hemma för att få lite kontrast mot alla malawiciklider man har i lokalen.
Blandningen råder det nog delade meningar om =) Akvariet är på 860 Liter.
Fiskar
Callochromis macrops (Tanzania) 4st
Ophthalmotilapia nasuta (Kachese) 4st
Tropheus sp. "Black" Körsbär 7st
alla fiskarna är ca 5-7cm
Nu vill jag blanda i nått mer för att få som en liten värld så att säga, jag vill inte bygga på med fler av samma arter =)
funderade på nått så vanligt som apelsinciklid eller nått liknande... vore skoj med någon substratruvare.
Man ser ju mycket roligt när man letar men jag har dålig koll på tangayika överlag vilket kanske märks på dom arterna som redan simmar tillsamman =)
Men 2 arter till känns det som att det behövs för att skapa en liten värld... men vad*-)
Banderad
Troffegruppen verkar lite liten, men det kan säkert fungera. Antingen Leulupi (som du tänkte) eller någon julle. Leulupin ger alltid en extra färgklick till karet. Till det skulle man kunna lägga till någon snäckis. Nästa gång jag kör Tanganyika lär jag nog skaffa L. meleagris (stappersi är väl samma art om jag inte missminner mig) igen. Passar i stora kar också eftersom de kan vara ganska aggro hannar emellan. L calipterus skulle jag personligen vilja prova, men den tar en del plats.
Det blev mer än två arter där, finns mycket kul att välja på i den där lilla pölen ;) .
/Jocke
johho
Riktigt snyggt. N. Sexfaciatus kanske? Alto. Calvus eller compriceps? Deä r ju riktigt snygga.
HenrikV
Hästnosar så klart!
Dom har verkligen kul personligheter...
deelay
Nu har det ju rullat in lite bra förslag... calvus etc är coola firrar helt klart men jag tror dom kommer få det jobbigt med maten om dom är så sega som jag tror för dom andra firrarna i burken är blixtsnabba vid matning...
Apelsin, stappersi (om man hittar snygga), hästnosar.
Jag har sett bilder på hästnosar som hade lysande på prickar, verkligen snygga men jag har inte sett något liknande irl så att säga... någon som vet va dom lite färgstarkare modellerna heter?
Men tanke på att troffarna e lite jobbiga så kanske det e bra med en snäckis som bildar koloni så dom klarar att stå imot troffarna när dom kommer? vore ju ganska ballt om man fick till det så faktiskt.
Prinsessor e snygga men dom verkar sabba burkarna för många med tiden, kanske beror på akvariets storlek.
Av featherfinsen så har jag ju nasuta men funderar på om någon av dom andra varianterna är tuffare in mentaliteten och kankse har lättare att ta revir mot andra i burken... många funderingar blir det när man kastar sig in i ovissheten =)
Robin
Det vore ju helgerån att köra vanliga apelsiner eller någon annan "STANDARD FISK".
Det jag tänker på är antingen någon större lamprologus (lepidolamprologus) eller ett gäng coola paracyprichromis av något slag. Gabbi säger nigripinnis men jag tycker nog brieni hade varit snäppet coolare - inte snyggare - men coolare.
Finns även lite coolar neolamprologusarter som kanske kunde passa. Om du vill ha lite revirstrider här och var i karet.
Gabbi hälsar att "Kilesor blir nog bra på bild".
deelay
haha jasså det duger inte med vanliga apelsiner =)
Orangea fiskar blir iof inte bra på bild...=) får åka ner o snoka lite på lagret i början på veckan, det finns ju en hel del tanganyika där vet jag.
Hälsa gABBI att kilesa ska vi inte ha =)
Bright_Blue
Någon leptosoma eller jumbo (mpimbwe yellowhead kan jag rekomendera) skulle nog passa, kanske J. regani kipili. En annan trevlig fisk som tydligen finns i tanganyikasjön är A. burtoni. Några förslag iaf.
Bright_Blue
Aulonocranus dewindti och ctenochromis horei är vackra men ganska aggresiva fiskar som kanske inte passar inte kanon med de firrarna du har nu. Finns ju dewindti på akvarieleasing om jag inte minns fel.
pontus
Skulle lätt ta 4 Julidochromis regani Kipili om man hittar riktigt gula så skulle det vara så fint att klockorna skulle stanna!!
Johan-F
Stoppade i lite tanganyika hemma för att få lite kontrast mot alla malawiciklider man har i lokalen.
Blandningen råder det nog delade meningar om =) Akvariet är på 860 Liter.
Här går det undan!!!!!
deelay
Johan Här går det undan!!!!!
Fick ett ryck 5 på eftermiddagen =)
specmats
ja fina callochromisar där!, som vi snackade om så har ja aldrig sett just den varianten förut, ska bli kul att se hur de blir
dinajel
Det är sjuk vill-ha-varning på den där burken! :D
Om du vill ha nåt i stil med leleupi, men tycker att just den är för plain vanilla, så kan man ju tänka sig en N. cylindricus istället. Dom är ju riktigt snygga. Känns lite som leleupins lite mörka onda kusin. :)
Sen måste jag fråga om ljuset i den där burken. Jag och sambon har köpt en större lägenhet och kommer få massa mer akvarieutrymme, vilket troligen kommer leda till en burk liknande din, på runt 900-1000 liter i vardagsrummet. Jag vet att det är metallhalogen, men är det en ramp med 2 x 150 watt? Vad är det för lampor och kelvintal? Och är det en ramp med lysrör också? Har du den längst fram och låter metallhalogenen lysa ner bakom? Är det spottar också?
sendelbach
Apelsin, stappersi (om man hittar snygga), hästnosar.
Jag har sett bilder på hästnosar som hade lysande på prickar, verkligen snygga men jag har inte sett något liknande irl så att säga... någon som vet va dom lite färgstarkare modellerna heter?
Hästnos ciklider brukar inte vara så färglada men här är en som inte har så ljus grundfärg men prickarna lyser säkert vakert i mörkret. Den heter Tanganicodus irsacae
HenrikV
Jag har Tanganicodus irsacae. Kul fisk som verkar lite virrig. Ungefär som en gammal professor.:)
Min är ljusgrön med ljusa ränder och såklart dom lysande prickarna. Varianten som sendelbach har postat foto på är mörk (Prickarna syns tydligare) och kommer från norra delen av sjön. Naturligtvis är den svår att få tag på... :´(
Altolamprologus Compressiceps (och antagligen Calvus) är bland dom snabbaste fiskar jag sett när det väl gäller något. Annars glider dom mest runt...
Dessa fiskar lever på fiskyngel och om man ska leva på fiskyngel, så gäller det att vara snabbare än dom.
Robin
Ctenochromis horei är en ball firre, den bör du testa Niclas!
sendelbach
Altolamprologus Compressiceps (och antagligen Calvus) är bland dom snabbaste fiskar jag sett när det väl gäller något. Annars glider dom mest runt...
Dessa fiskar lever på fiskyngel och om man ska leva på fiskyngel, så gäller det att vara snabbare än dom.
Det finns ju en alto compressiceps som heter "shell" som är rätt så frän. den blir upp till 8 cm och kan leva med snäckisar. Men om snäckisarna får yngel så måste man flytta eller tömma den så fort som möjligt. så den inte äter äter upp deras yngel. ;):D8) Den lever vid snäckbäddar
deelay
Tanganicodus irsacae nordlig variant och Aulonocranus dewindti och ctenochromis horei verkar helt klart som intressanta fiskar, mpimbwe yellowhead måste jag kolla up med. Får ta och kolla vad som finns att få tag i också.
Det finns en Compressiceps med röda fenor som jag ska försöka hitta med.
Dinjael
Det är lite olika(gillar att variera) vad jag har för ljus... just nu kör jag T5 rampen med halogenspottar. Det är ett 14000k rör white med ett actinic som jag lindat folie runt just för att bara få lagom med blått, det tar lätt överhanden annars.
Spotten sitter i mitten bakom rampen som sitter 10cm från framkanten.
När jag kör MH så är det en på 150w, har för mig lampan är på 13000k och armaturen är märket aquamedics ocean light. Den har jag isf i mitten på karet från alla håll sett och sedan ett powerglo allra längst fram precis vid rutan för att jämna ut ljuset lite på kanterna eftersom röret sträcker sig längre ut mot kanterna, det är ett 58watts rör.
Hoppas det går att förstå det jag skrev.
Bright_Blue
Här är en bild på Dewintin som är riktigt snygg.
http://www.cichlidnewsmagazine.com/issues/2005apr/images/36c.jpg
Mpimbwe yellowhead, tricolor är ju närbesläktad men den här är snäppet vassare:
http://www.fiskformedlingen.se/bild.asp?bild=1011