Micke Blå slända. Optik: Nikkor 105/f2.8 Micro VR med TC17 @180mm Bländare: f9 Slutartid: 1/160 ISO: 200 Större version: http://www.riftlakes.com/foto/images/FKeONoUmFO.jpg
Lundensis Ett tips när man fotograferar insekter är att sätta en telekonverter på makrot. Då ökar man brännvidden utan att ändra närgränsen, ett 105 mm makro som har en närgräns på ca 30 cm med 2x konveter blir 210 mm med oförändrad närgräns. Detta är mycket bättre än mellanringar där man bara minskar närgränsen. Vad kostar en telekonverter till Nikon?
Micke Vad kostar en telekonverter till Nikon? Om du väljer Nikon orginal så finns det tre olika att välja mellan: TC14 (1.4x) - 3400:- TC17 (1.7x) - 3700:- TC20 (2x) - 4200:-
Lundensis Om du väljer Nikon orginal så finns det tre olika att välja mellan: TC14 (1.4x) - 3400:- TC17 (1.7x) - 3700:- TC20 (2x) - 4200:- Tack.
Micke Okänt flygfä. Optik: Nikkor 105/f2.8 Micro VR med TC17 @180mm Bländare: f16 Slutartid: 1/125 ISO: 200 Större version: http://www.riftlakes.com/foto/images/UjlxRo0So2.jpg
Micke Tackar laesken. Jag kommer nog aldrig till skott med utskrifterna, man kan ju alltid ta bättre bilder och man kan inte fylla väggarna hur mycket som helst :).
Laesk Christian Ett tåg. Ohh märklin, de höll jag på med mkt när jag va liten pöjk! Du kanske fastna för hobbyn helt? Skön bild iaf, snygg oskärpa på sina ställen!
ChristianAlfredsson Att du valt fel kameramärke kan jag ha förståelse för, men Märklin...:o Jag var hemma hos en kille som hade en bana på 4*6 meter. 300 vagnar och 50 lok. Ett landskap i 3 nivåer.....så jag bryr mig inte så mycket om märket när det är så snyggt.
jinnarparen Makro Denna lilla fjäril/mal dök upp hos oss strax före läggdags (vi har alla fönster öppna då det är så kvavt ute). Vet ej vad det är för art (än). Skärpedjupet något för kort denna gång men jag fick in skärpan precis där jag ville ha den.
Micke Nej skärpedjupet blir inte stort när man går så nära, men jag tycker att du har lyckats riktigt bra. Här är en till bild på en slända.
Wilhelm Denna lilla fjäril/mal dök upp hos oss strax före läggdags (vi har alla fönster öppna då det är så kvavt ute). Vet ej vad det är för art (än). Skärpedjupet något för kort denna gång men jag fick in skärpan precis där jag ville ha den. [/quote ]Nej skärpedjupet blir inte stort när man går så nära, men jag tycker att du har lyckats riktigt bra. Här är en till bild på en slända. Jättefina bilder. Egentligen borde ni inte få lägga upp sådana fina bilder. Nu är ju jag "tvungen" att hitta nåt macro objektiv.
jinnarparen Nej skärpedjupet blir inte stort när man går så nära, men jag tycker att du har lyckats riktigt bra. Här är en till bild på en slända. Tackar, tackar. Jag får återgälda komplimangen. Vid första anblicken så ser det ut som om du missat totalt. Men när jag sen tittar på den igen så ser man hur finurligt bilden är tagen, fullt fokus på ögonen som verkligen sticker ut.
jinnarparen Jättefina bilder. Egentligen borde ni inte få lägga upp sådana fina bilder. Nu är ju jag "tvungen" att hitta nåt macro objektiv. Det är bara att börja leta på begagnatmarknaden det blir billigast så.
Micke En nikonfärgad insekt. Optik: Nikkor 105/f2.8 Micro VR med TC17 @180mm Bländare: f14 Slutartid: 1/200 ISO: 250
Micke Nässelfjäril. Optik: Nikkor 105/f2.8 Micro VR med TC17 @180mm Bländare: f16 Slutartid: 1/80 ISO: 250 Större version: http://www.riftlakes.com/foto/images/uM5ShAcugO.jpg