Låna på bara - det diskuteras alltför lite Victoriaciklider på forumet. Jag har egeentligen ingen säker åsikt - men gissningsvis skulle väl detta kunna fungera. Lite beror det väl på akvariestorlek och inredning också.
Mina funderingar är att ha tre grupper i ett 300 liters - nämligen Pundamilia "Rock kribensis", Mbipi lutea (tror jag den hette) och Astatoreochromis allauadi. Ptyochromis sp. "Hippo Point Salmon" är inte så stygg den heller.
Har nån en åsikt och vet nån om de tre sistnämnda går att få tag i? - Rock Kribensis tror jag finns i Nol.
Det låter som en kombination som kan fungera. Men Rockkribensisen är nog i vekaste laget för de andra. Dessutom blir de inte 20 cm som det andra två. Hippopoint salmon vet jag inte var den står i tuffhet, mina som är 3-6 cm verkar hyffsatt tuffa.
Rockkribensis finns det att få tag på, snyggaste varianterna enligt mig är Makobe island och Mwanza north. Som bägge två har gula honor.
Mbipia lutea: Jag har 10 yngel på ca 4 cm, Axel Böhner(i Schneeverdingen Tyskland) har dock gott om dessa dock.
Astatoreochromis alluaudi: Jag har ca 60 yngel på 1 cm från obesläktade föräldrar, det finns några enstaka på lagret i Nol men de ynglar dåligt.
Ptyochromis sp."Hippo point salmon": Jag har 4 på 3-6 cm av olika kön, Jacob i Danmark har 4 st och Nol har ca 5 hannar på lagret. Jag ska försöka bygga upp en stam. Sedan finns det ca 5 st som har den i Tyskland också. Så den kan man få tag på med med rätt kontakter. Men så gott som alla som vet lite om victoriaciklider frågar mig om jag har Hippo point salmon.