Guldsöm kan bli ganska stor, Expertzoo har ett ganska redigt par.. Honan är väl runt 20cm och hanen ligger säkert på 35-40cm. Jag har aldrig sett/hört att de kunde bli så stora, det krävs väl ett stort akvarium + ovanligt bra omsorg (vet att de flesta här sköter sina akvarium jättebra, tänkte att det krävs kanske vattenbyte varje/varannan dag iallafall).
Skulle rekomendera någon crenicichla + kanske någon annan fisk :)
Frågan är om det verkligen är Rivulatus som du sett, har aldrig hört talas om den storleken heller, kollar man på fishbase.org uppger dom 20 cm som max (ciklid.se uppger 14-20cm ). Min var gisningsvis 5-6 år gammal och ca 23-24 cm och det var endå vad jag hört ganska stort ( är ingen expert på SA ). Den erfarenhet från min hane var att det fungerade så gott som problemfritt så länge de andra invånarna var mindre men jädrar när det kom in en jämnstark för att inte tala om lika stor eller större då var han inte rolig att va i samma kar som.
Vad det gäller skötsel så skulle jag säga att det är en ganska stabil och lätt fisk. Guldsömen behöver varken mer eller mindre vattenbyte än någon annan ciklid. Ett 540 funkar fint till guldsömar. Själv hade jag 1 hane och 3 honor ( var av en var silversöm).
Lycka till med valet!