colinthecorgi
Rensningen av 720 är klar, och har resulterat i följande bestånd av Malawi:
1+1 Aulonocara stuartgranti Chiwindi
1+1 Placidochromis "phenochilus tanzania"
1+1 Cyrtocara moorii
2+4 Metriaclima estherae
1+2 Pseudotropheus crabro
2+2 Metriaclima "zebra chilumba" som ska bo någon annan stans snart
2+4 Melanochromis auratus
2+6 Labeotropheus trewavasae (MC hane, blå hane, 2 OB honor, 4 orange)
1+1 Röd Aulonocara
1+1 Copadichromis Borleyi Red Fin
1+1 Pseudotropheus Socolofi
1+1 Sciaenochromis fryeri
1+1 Pseudotropheus "elongatus mpanga"
2 Hongiyngel gömmer sig enligt uppgift däri också
Detta efter att 81 fiskar sorterats bort :P
I ärlighetens namn skall sägas att det bara var dussinet större fiskar, men resten var halvstora eller ungdjur, inga pyttesmå yngel eller så.
Nu är akvariet lämpligt belastat och med hela kortsidan förvandlad till filterhörn och sisådär en 5000 liter pumpkapacitet samt oxydator så skall det bli en bra balans nu. Nu blir de väl superlyckliga och börjar pumpa ut yngel så det snart är lika fullt igen. Antalet arter har emellertid minskat, jag sorterade bort korallzebra, golden, lombardi, maingano, red top chilumba och hongi (de där ynglena skall jag nog få upp sen).
Tack och lov för att Kent i Nol kunde sortera hela rasket:)
specmats
det kommer kanske att fungera bortsett från att en del arter kommer i skymundan, dom dominerande tror ja blir Auratus,Crabro, Trewavasae och C.Moori, jag eftersträvar hellre få arter i stora grupper men det där är ju såklart en smaksak hehe.
colinthecorgi
Jag håller med.
Första steget var för att få ned belastningen och organisera det hela lite mer (läs: låta någon kunnig reda ut vad soppan bestod av). Det är nu gjort.
Steg 2 var att effektivisera filtreringen, och det är gjort också.
Steg 3 blir att betrakta underverken ordentligt, och besluta om vidare uppdelning, nedskärning eller helt enkelt låta det vara.
specmats
för min del är det mycket "try&error" tills ja blir nöjd och faktiskt en rolig fas (för det mesta), just planeringsfasen i början tycker ja mycket om och det får gärna ta tid:)