Pappas hane var ca 35cm. Han säger att han har sett 40cm frontosor nere i kalmar för några år sedan. Han sa också att de ganska snabbt blir ca 30cm, men att det tar tid innan de växer på höjden. Hur stort är ditt akvarium AndyH? Pappas låg på 720 liter (började läcka så han fick skära om glaset och limma om det) och jag tycker faktiskt att akvariet ska vara på ca 720 liter även för småfisk eftersom det krävs för att de ska växa fort och bli naturligt stora (visst kan man ha 10cm frontosa i 375 liters utan problem men när de börjar närma sig 20cm tycker iallafall jag att det är dags att flytta dem och ju tidigare desto bättre).
Och om en frontosa försöker få i sig en 15cm sexfasciatus vad hindrar den att ge sig på en 10cm troffe?
Det är förmodlingen de frontosor som de hade nere på Guldfisken för några år sedan. Jag kan medge att de var stora, men exakt hur stora de största var vet jag inte (är dock tveksam till att de var 40 cm). Jag har sett riktigt stora vildfångade nere hos Kent i Nol (akvariet mitt emot kassan har jag för mig att det var). De största där kan nog ha varit närmare 40 cm.