MagArne
Ni kanske vill veta vad jag pysslat med på sistone?
Jag har ju konverterat från malawi till växtakvarium och nu är jag på väg att löpa linan ut genom att bygga ett trycksatt koldioxidgödningssystem. Eftersom magnetventilen och tryckregulatorn är på vift nånstans i tyskland så har jag fått nöja mig med att bygga en reaktor så länge för att blanda koldioxiden i vattnet.
Reaktorn är byggd av avloppsrör med innerdiametern 75mm och är ca 35cm hög och fylld till 2/3 med keramikmakaroner. Den drivs av ett Eheim 2252 innerfilter på 1200l/h. Kanske väl tilltaget bygge men tanken var att köra med ett mindre pumphuvud och avloppsrör men lilla pumphuvudet var kvalitetsmässigt ren skit och det fanns ingen 2048 innerfilter hemma i butiken så det fick bli stora 2252.
Nu har jag precis startat upp en mäsksats för att se vad reaktorn går för.
Mer info kommer fortlöpande.
PatrikMalmo
Maffigt bygge!! ;) Inte för att förringa det på något sätt, men det är en stor reaktor. Har inte själv testat en venturi-reaktor, men de är mindre och sanslöst effektiva vad jag har förstått. När det blir CO2 igen i någon burk ska jag ge mig på sådana reaktorer. Hittar ingen länk just nu, men jag vet att jag har sett små hemmabyggda reaktorer som är verkligt bra. Googla på det så hittar du säkerligen mer.
Hilsen,
P
MagArne
Avloppsrör kostar inte många kronor så det är lite av ett experimentbygge. Jag tycker det är halva nöjet att få pyssa lite med egna idéer än att köpa färdigt hela tiden.
Jag har sett många DIY byggen på nätet men ingen har riktigt bekräftat med handen på hjärtat hur bra de verkligen fungerar. Samma med frabriksbygga. Låter nästan som att allas reaktorer är bäst i världen. Så nu ska jag försöka få en egen uppfattning.
Matz-Karlsn
Avloppsrör kostar inte många kronor så det är lite av ett experimentbygge. Jag tycker det är halva nöjet att få pyssa lite med egna idéer än att köpa färdigt hela tiden.
Jag har sett många DIY byggen på nätet men ingen har riktigt bekräftat med handen på hjärtat hur bra de verkligen fungerar. Samma med frabriksbygga. Låter nästan som att allas reaktorer är bäst i världen. Så nu ska jag försöka få en egen uppfattning.
Rätt inställning! Tycker det är ett mycket spännande hemmabygge! Väntar med tillförsikt på rapporter hur det fungerar.
MagArne
För att få bort skrammlet från keramikmakaronerna så la jag en bit filtermatta i botten samt ovanför keramikmakaronerna. Det gjorde susen så nu är den tyst. Lika bra att koka filtermattorna då var från mitt gamla ytterfilter.
Det pyr ut små bubblor i botten av reaktorn så jag misstänker att flödet är för högt. Det ska jag försöka lösa med ett T-kors med olika sorters pluggar i ena änden. Toppen ligger på tork bakom min sambos dator nu. Värme och luftcirkulation borde göra susen ny silikon. Jag vill ju provköra ikväll ;)
PatrikMalmo
Jo, det är klart man ska testa. Venturi-reaktorn har dock fått mycket bra kritik från många växtnördar. Handlar delvis om att man i stället för "ren" gas får CO2-mist, dvs en mängd små bubblor. Om jag greppat det rätt. Googla lite på det så kommer du hitta massor med material. Jag tror dock att din reaktor kommer att funka utmärkt, så det handlar inte om att racka ner på den.
Hilsen,
P
MagArne
Jag har testat en mistvariant med att sätta en syresten i ett mini-innerfilter. Fungerade skapligt men det skramlade en del när impellern strimlade bubblor. Sen blev hela akvariet fyllt med små koldioxidbubblor. Inte så jättesnyggt. Men men, man måste ju prova :)
Den metoden var iaf ett utmärkt budgetbygge för mäsk. Bara låta mäsken koka på och sätta minifiltret på belysningstimern. På natten steg koldioxiden rakt upp utan att blandas.
MagArne
När jag kom hem från jobbet så möttes jag av denna syn :)
Tror nästan att jag fått reaktorn att fungera med mäsk så nu orkar jag nog vänta ett tag till på mitt paket som försvunit nånstans i tyskland.
Jag ska ta och beställa lite PMDD gödning så kanske det bubblar ännu mer.
MagArne
Idag kom äntligen paketet från tysklad. En liten flaska med fredagsgodis hade de skickat med också ;)
Nu ska jag bara leta upp en kolsyretub. Hoppas kunna få tag på en innan helgen.
MagArne
Nu har jag byggt om teknikskåpet för att få plats med tuben. Har inte hunnit koppla in allt än men hoppas på att det sker imorgon.
MagArne
Nu har jag kopplat in tuben och det ser ut att fungera riktigt bra.
Jag har kollat pH och det håller sig fortfarande högt så det finns möjlighet att tillsätta ännu mer CO2 än vad jag gör nu. Men tror jag ligger lågt ett tag för säkerhets skull. Växterna bubblar ändå.
Har även fått en liten laddning PMDD gödning att testa.
Härnäst blir till att snygga till så mycket det går i mitt teknikskåp. Bl.a att byta slangar på bubbelräknaren.
Wilhelm
Jättefint! Du får göra en liten hylla för Jägermeistern oxå ;)
MagArne
Jättefint! Du får göra en liten hylla för Jägermeistern oxå ;)
Den försvann igår :P
MagArne
Dagens bild på akvariet.
Har bytt tropica gödningen mot PMDD. Bubblar på ordentligt nu.
Detta projekt känns rätt färdigt så frågan är vad jag ska hitta på nu? ;)
drd
Dagens bild på akvariet.
Sälj grejerna till mig för 500 spänn ;) *lol*
PatrikMalmo
Dagens bild på akvariet.
Nu kan du trixa med att hålla jämna CO2-nivåer under en längre period samt skaffa svårare och svårare växter... ;)
Hilsen,
P
MagArne
Om jag snubblar över något gratis/billigt i ljusväg så kan det tänkas att jag bygger en ljusramp för att få mer ljus i akvariet.
Jag har 3st 36w rör vilket ger 108/450=0,24w/l. Men jag vill nog ligga närmre 0,5w/l så jag skulle behöva ha 6st rör.
MagArne
Nu har jag skaffat bättre belysning. Blev en Aquastyle T5 ramp med 8st 35W rör. Nu har jag ca 0,62w/l
Bild1
Bild2
PatrikMalmo
Fett med så många rör!! ;) Även bra att du kan koppla ur ett eller flera rör om ljuset blir för starkt i relation till CO2. Mät pH flera gånger under dagens lopp för att se om växtligheten suger slut på CO2. Vet inte om alla åtta rören sitter i samma ramp, men annars kan du testa att köra fyra rör under hela belysningstiden och så bara koppla på en "boost" ett par timmar mitt på dagen.
Hilsen,
P
MagArne
Jag kör fullt ös hela dagen med ljusrampen. Alla åtta rören sitter i samma ramp. De är uppdelade på två sladdar så jag kan tända häften åt gången med t.ex. timers. Finns även fyra strömbrytare på rampen som tänder två rör var.
CO2 kör jag ganska snålt på för att vara på den säkra sidan att inte pH ska gå i botten. Jag har höjt kH till 8 och pH ligger på ca 7,2 vilket ger en CO2 halt på ca 15mg/l. Jag tycker det växer bra ändå och så kan jag gallra växter och ha mig utan att behöva justera om hela tiden. Elektronsik pH-kontroll hade varit skönt att ha men lite måste man ju få slita ;)