Decimus
Hej,
har efter mkt om och men bestämt mig att återvända till de afrikanska sjöarna =)
har ett 240. och har förslag på vilka jag vill ha, men, problemet är hur många av varje sort och vilka, kan ni hjälpa mig till ett snyggt och funktionellt akavrium =)
här är arterna jag tänkt på, behöver inte ha alla, för jag vill ha det snyggt enkelt och estetiskt i burken.
Ps daktari "higga reef"
O Lithobates Zimbabwe rocks
Placidochromis "white lips mdoka"
Metriaclima "mara point"
Cynotilapi Edwardi.
Hur skall jag ha sammansättningen? som sagt alla behöver inte vara med utan kanske 2-3 st eller ja, hur skall jag göra. ?
mvh
decimus
Decimus
Va inte blyga nu, jag vet att nu besitter stoora kunskaper och massor av ideer.
;)
Matz-Karlsn
Hej,
har efter mkt om och men bestämt mig att återvända till de afrikanska sjöarna =)
har ett 240. och har förslag på vilka jag vill ha, men, problemet är hur många av varje sort och vilka, kan ni hjälpa mig till ett snyggt och funktionellt akavrium =)
här är arterna jag tänkt på, behöver inte ha alla, för jag vill ha det snyggt enkelt och estetiskt i burken.
Ps daktari "higga reef"
O Lithobates Zimbabwe rocks
Placidochromis "white lips mdoka"
Metriaclima "mara point"
Cynotilapi Edwardi.
Hur skall jag ha sammansättningen? som sagt alla behöver inte vara med utan kanske 2-3 st eller ja, hur skall jag göra. ?
mvh
decimus
I ett 240-literskar så skulle jag nöja mig med två av ovanstående arter. Varför inte O lithobates och Metriaclima "mara point" Och jag skulle ha Sex Zebror och fyra Lithobates.
Decimus
Matz KarlséI ett 240-literskar så skulle jag nöja mig med två av ovanstående arter. Varför inte O lithobates och Metriaclima "mara point" Och jag skulle ha Sex Zebror och fyra Lithobates.
okej, det var precis det jag ville åt, hur många osv. det var bara vilka jag har kollat in så att säga *ler*
med zebror så menar du vilka? edvardin?
mvh
martin
Matz-Karlsn
okej, det var precis det jag ville åt, hur många osv. det var bara vilka jag har kollat in så att säga *ler*
med zebror så menar du vilka? edvardin?
mvh
martin
Jag menar Metriaclima "Mara point"
Decimus
ok. tack!
nån annan med fler ideer?
mvh:)
Decimus
oK, BORTSETT från det jag har skrivit nu då...
vad hade NI gjort med det och det var ni som hade det. ????
och har ni några andra förslag då?
några ramar dock; färglatt och massor av aktion *ler*
Decimus
pushar på lite..*
Matz-Karlsn
oK, BORTSETT från det jag har skrivit nu då...
vad hade NI gjort med det och det var ni som hade det. ????
och har ni några andra förslag då?
några ramar dock; färglatt och massor av aktion *ler*
Jag hade valt att göra det till Tanganyika istället. Varför inte prinsessor nån julidochromis och en snäcklekare. Hade blivit en fin kombination.
palleh
jag skulle satsat på små mbunas eller andra mer "lättsinnade" arter typ aulonocara. Phenochilusen och Lithobatesen tycker jag är förstor för det karet men som sagt det är mina åsikter
Decimus
kanonbra! fler inlägg, och småmbunas, har du något bra förslag då. ?
kommigen fler förslag.
!
mvh
palleh
golden och Demasoni skulle nog funka bra tex
Decimus
japp ok, så lite tipps på färglatt med action.. =)
vad hade ni gjort?
jonerup
M`buna-kar!
jag skulle satsat på små mbunas eller andra mer "lättsinnade" arter typ aulonocara. Phenochilusen och Lithobatesen tycker jag är förstor för det karet men som sagt det är mina åsikter
Jag håller fullständigt med, det är ett litet kar för de fiskarna! Tänk bara på att ha` ett tiotal demasoni`s annars är risken att de biter ihjäl varandra!
Decimus
precis, har börjat med, golden, cynotilapi "higga reef", ps persicax och ps chewere..
liiite skygga ännu men kanon sygga.. funderar på att kompletera med rött med men vet inte säkert.
HenrikV
liiite skygga ännu men kanon sygga.. funderar på att kompletera med rött med men vet inte säkert.
Var till Kent i Nol i förrgår och han hade nån skitfin näbbciklid (Labeotropheus) som var riktigt röd.
Eller varför inte Hongi "red"?
jonerup
"golden" och "chewere" är en bra och snygg kombination, så ska du välja någon med rött i är "hongi red" att föredra framför labeotropheus, då den sista kan bli ganska stor(12-15cm). Kolla lite i artregistret, där står det mesta med rekomenderad akvariestorlek, färgbilder på arterna, fiskstorlek, etc.
Erik-Osterlund
Afra Edwardi kan bli ganska elaka. Men den är toksnygg och underhållande. Leker hela tiden och ynglena är riktigt tuffa = många som överlever.
Jag har den i mitt 1225 L och har nästan problem med yngelproduktionen. Mina Fryeri är för lata för att jaga... Men har man en mindre burk så kanske det finns bättre chans att fånga honorna, i min 2,5 metersburk är det inte det lättaste ;)
Jag skulle köra någon tuffare Mbuna (endast 1 art till) med Afran. Har inget direkt förslag dock...
Eller varför inte (och kanske ännu hellre) Tanganyika eftersom burken är relativt liten. Malawi passar nog ändå bäst i stora burkar (500 liter eller mer, min uppfattning). När det gäller Tanganyika är jag tyvärr inte tillräckligt kunnig för att komma med något bra förslag...
Grattis förresten, att du hittat tillbaka till Afrika!
Decimus
som sagt har golden, 1 cynotilapia art, och 2 pseudotropheus arter (persicax och chewere (eller om chewere är idotropheus..?) )
funderar på ngot annat som kompletterar färgmässigt.. iaf bara 1 art... sen e de bra =?)
Jeppe
P. Demasoni och P. Polit, tror inte det hade funkat så bra men action hade det blivit, två snygga och aggresiva fiskar :)