Hur gör vi med fisk vi handlar? Låt säga att man hittar något på Aquarium Wilhelmi (besök på fredagen), vi åker ju inte hem förrän på söndagen. Kanske vi kan be dem tömma poolen på klorvatten så kan vi ju snorkla tillsammans med våra nyinköpta fiskar ;)
Skämtåsido, någon som har en idé? Kan man ta med syrgas och packa om fiskarna varje dag? (låter dock stressigt för fisken)
Brukar inte vara något problem. Är du orolig så be dem packa firrarna glest. Jag brukar ta med en liten luftpump med syresten samt en liten dunk osmosvatten för vattenbyte till känsliga firrar. En vanlig PET-flaska och en tidning brukar kunna hjälpa till med temperaturen (fyll flaskan med varmvatten,linda in den i tidningen och lägg ner i boxen). Själv har jag handlat fisk på många Tysklandsresor och bara haft problem en enda gång (för många firrar i samma påse samt att butikspersonalen verkligen stressade firrarna när de fångade dem). Allt annat har klarat sig bra.
Nu börjar jag verkligen bli sugen i allafall, och karen är nästan i ordning allihop!! ;) Ute i god tid, för en gångs skull. Mot en smärre ersättning kan jag berätta hur jag bär mig åt...
Hilsen,
P