daniel_i_malmö;704257Kul! Jag köpte denna art förra året men har faktiskt inte lyckats få fram ett enda yngel trots drygt tio lekar från två olika par. Alla andra ciklider i samma akvarium får fram yngel. Inte heller när de går ensamma har de lyckats få fram några frisimmande yngel. Fattar inte vad jag gör för fel, det ska ju inte vara någon svår odlad art. Hoppas du lyckas bättre!
Men, jag är tveksam till att de fiskar jag såg i några av de tyska affärerna verkligen är T. snyderae. En del exemplar var alldeles för stora, uppemot 15-16 cm. Enligt Lamboj som skrivit artiklen om snyderae i ciklidbladet, och också skrivit den bästa och senaste boken om västafrikanska ciklider ska de inte bli mer än 6-7 cm. Detta stämmer också med mina fiskar, ett år efter inköp är de mellan 6-8 cm och har inte växt nämnvärt det senaste halvåret, trots mycket och bra mat. Det ska dessutom finnas flera snarlika arter från samma sjö som blir större. Kanske är det någon av dessa som fanns i de tyska butikerna i år?
Jag köpte ett par snyderae till i år, men har tvekat att släppa ner dem till mina andra snyderae just av ovanstående anledning, och de är också några cm större än de snyderae jag har sedan tidigare. De går nu i ett provisoriskt akvarium.
Var köpte du dina? De jag köpte förra året kom från Hobby Zoo Tillman i Duisburg. De jag köpte i år kommer från Aqua Haus.
Du kan förresten läsa lite om mina misslyckande med denna art här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54981
Hej Daniel.
En annan fråga först, fick du tag i belgiern i hasselt?
Jo jag såg oxå det stora väldigt lika firrarna i affärerna, men då är min fråga till dig , eftersom du har firrar som är 6-8cm tror du då att dina är äkta snyderae, och i så fall att den är lättavlad är felaktigt?
Jag såg bjässar 14-15cm av dessa hos tillman i år och i så fall kanske dina härstammar därifrån? men som sagt borde de ju ha växt sig större då.
jag köpte mina hos aqua hause jag med, vilket ju var synd för då har vi ju samma stam, men vi får se. En sak som jag tyckte var kul med dessa var att 10 minuter efter jag släppt i dem blev det munfight mellan 2 av hannarna och ingen som gav sig, men då blev den 3:e hannen sur som inte fick vara med och hoppade in han med nu altså 3 hannar i munfight i en triangel, det tyder ju på en hyffsad aggresivitet iaf, igår var jag nere och matade och de var underbart snyggt färgade redan så hoppet stiger ju om riktiga finingar.
vad kör du med för vatten kavlietet till dina?, jag tänkte prova att inte påverka vattnet alls till en början.
lycka till med dina daniel.