Visst kan Wikipedia fungera bra här. Men precis som du säger måste man vara lite kritisk och det tycker jag det är lite dåligt med ibland. Det kan hända att den engelska varianten är bättre än den svenska, som jag sett mycket galet i. Reagerar lite extra då en student vid ett seminare jag hade för ett tag sedan absolut hävdade att kursböckerna var helt onödiga, man kunde googla på allt eller hitta det i wikipedia.
Tja, om en student tror att man kan ersätta kurslitteratur med googlande så är det en helt annan fråga än om man på svenska kan säga att ett vitt ägg har koagulerat. Ju fler som säger att det har koagulerat desto mer rätt är det faktiskt.
Engelskspråkiga kursböcker står ju i en klass för sig men Wikipedia är bättre än gammal gymnasielitteratur och förstås kvällspress men även dagspress och akvarieböcker (inte skötselråd då förstås utan "vetenskapliga" fakta). En skilnad är att det kan vara tvärfel ibland.
Jag skriver om engelska Wikipedia. Den svenska är mer eller mindre usel men det fixar sig säkert det också.
Jag ger någon annan sista ordet sen får jag nog be moderatorn för sydamerikadelen att hålla koll på mig så att jag inte fortsätter med min urspårning... eller så startar vi "kan ägg koagulera tråden" ;)